Marketingest akarsz felvenni? Akkor tanulj marketinget először!

Rendszeresen kapok megkeresést azzal kapcsolatban, hogy megbíznának engem a marketingezéssel. Általában azzal az indokkal, hogy “ez nem az ő területe”. Tipikus indok, hogy nem is akar foglalkozni ezzel, mert ő zenész és neki a zenével kell foglalkoznia.

Elmondom, hogy ez miért hibás gondolkodás, miért probléma mindkét félnek, nekem is és az ügyfélnek is, és miért nem vállalok ilyen jellegű munkát.

Egy független zenésznek vállalkozóként kell gondolkodnia. És egy vállalkozónak bizony MINDEN területhez értenie kell egy kicsit.

Teljesen mindegy, hogy kit akarsz megbízni, grafikust, hangtechnikust, fotóst vagy marketingest, ha nem értesz minimálisan ahhoz a területhez, akkor honnan tudod, hogy milyen embert kell megbíznod?

Ha nem értesz a grafikai dizájnokhoz, akkor honnan tudod, hogy ki a legjobb grafikus a számodra?

Ha nem értesz a marketinghez, ha nem tudod hogy milyen tevékenységet KELL csinálnia, akkor mi alapján veszed fel az embert?

Amikor neked van egy területed amihez értesz, és a többi területhez nem értesz, ez nem vállalkozói gondolkodás, akkor te ott ALKALMAZOTT vagy. Ha mondjuk bekerülsz egy kiadóhoz, akkor létezhet ez a felállás. Vagy mégsem? Ha nem értesz semmihez csak a zenéhez, akkor honnan tudod, hogy jó kiadónál vagy-e? Honnan tudod, hogy a megfelelő tevékenységet folytatja ahhoz, hogy te sikeres legyél?

5-10 év után már kicsit késő rájönni, hogy semmit nem tett érted a kiadó.

Minél jobban képzed magad, minél jobban értesz az adott területhez, annál jobban fogod tudni kiválasztani a megfelelő szakembert. 

És minél kisebb a büdzséd, ez annál inkább égetően fontos. Mert ha rengeteg pénzed van már az elején, akkor lehet, hogy meg tudod fizetni a legjobb szakembereket, bár hozzáteszem, hogy azért mert valaki sok pénzt kér, még nem garantálja, hogy ért is hozzá!

A többségnek viszont nincs óriási tőkéje az elején, ezért ez még nagyobb lutri, hogy kedvező áron jó embert találj.

Elárulom, hogy én is bele estem ebbe a hibába régebben. Egy weboldalt kellett keresőoptimalizálni (SEO), és gondoltam, nekem nincs időm erre, nem értek hozzá, ezért megbízok vele valakit.

Nem működött. Hiszen nem tudtam, hogy milyen szempontok alapján kell megbízni egy céget, milyen tevékenységet kell folytatnia, nagyon lutri lett volna, hogy az illető tényleg jó munkát végez-e, vagy ÉRT-E HOZZÁ.

De amint rászántam pár napot hogy megnézzek rengeteg anyagot a témában, sokkal jobban képben voltam, és tudtam, hogy konkrétan MIVEL kell megbízni az embert.

Sőt, végül olyan embereknek ki tudtam adni munkát, akik nem is SEO szakemberek, hiszen tudtam, hogy konkrétan milyen tevékenységekre kell leosztani a munkákat. Továbbra sem én foglalkoztam a SEO-val, viszont SOKKAL jobban jártam, mintha kiadtam volna az egészet egy cégnek, akiről nem is tudom, hogy milyen tevékenységet folytat, vagy egyáltalán jó-e az a tevékenység, és valószínűleg sokkal drágább is lett volna.

Grafikust keresel? Oké, akkor nézz utána az alap színelméletnek (ami NEM ízlés kérdése, hanem tudományos tény), nézz utána kompozíciós alapelveknek, nézz utána milyen trendek vannak.  Ettől még nem leszel grafikus, és nem te fogod csinálni a lemezborítót, viszont sokkal okosabban fogsz tudni dönteni arról, hogy ki a jobb szakember.

Marketingest akarsz felvenni? Oké, akkor először tanulj marketinget, ne csak az én tananyagom vedd meg, vegyél meg MINDEN tananyagot a témában. A tudás a legjobb befektetés.

Lehet, hogy rá fogsz jönni, hogy nem is kell felvenned erre embert, mert te is meg tudod csinálni.

Az, hogy “nem értek hozzá, nem az én területem”, általában egy kifogás. Ez annyit jelent, hogy az illető nem hisz abban, hogy el tud sajátítani egy új tudást.

Vagy lehet, hogy rá fogsz jönni, hogy nem marketingesre van szükséged, hanem egy sima adminisztratív tevékenységre kell felvenned valakit. Hiszen te pontosan el tudod mondani neki, hogy milyen tevékenységet kell tennie, ezért ugyanarra a munkára sokkal olcsóbban találsz embert.

Egyébként is egy kezdő cégnél először tipikusan nem marketingest vagy menedzsert szoktak felvenni (a legmagasabban lévő pozíciók), hanem a legalacsonyabban lévő pozíciókra, például adminisztráció, számlázás stb. Hiszen erre olcsóbban lehet munkaerőt találni, és kisebb tudást igényel.

Ha értesz hozzá, akkor el tudod kerülni a kóklereket

Nemrég láttam egy marketinges előadást, ami egy bizonyos közösségi oldalra specializálódott. És az előadáson nagyon ügyesen eladták, hogy most ez az új és trendi, és ez a közösségi oldal a nagy megfejtés a problémádra. És az előadás végén közel 100.000 forintért adtak el egy olyan szolgáltatást, hogy hoznak neked X ezer követőt azon a közösségi oldalon.

Miután az előadáson részt vevők nagy része nem hozzáértő volt, ezért nagyon sokan megvették ezt a kamu szolgáltatást. Pedig ez hihetetlen nagy kóklerség. Hiszen a követők száma semmit nem jelent.

Én 1 millió követőt is tudok hozni, sokkal olcsóbban, de garantálom hogy semmivel nem lesz több pénzed belőle, mert mind kamu lesz.

És még ha a követők MINŐSÉGE megfelelő is, tehát potenciális rajongók/vásárlók a követők, akkor is egy közösségi oldal csak kb. 10%-a az egész marketing rendszernek, ha a többi 90% nincs meg, akkor szintén csak kidobott pénz.

Elmondom az én szemszögemből is a helyzetet

Rengetegen megkeresnek azzal, hogy marketingezzek nekik. Dolgoztam már kiadókkal, fesztiválokkal, zenekarokkal és egyéb olyan vállalkozásokkal, akik nem zenei területen dolgoznak.

A tapasztalat az, hogy akik nem értenek a marketinghez, azokkal nem lehet együtt dolgozni. Mert amikor alapvető dolgokról kell győzködnöm valakit, akkor már eleve halott ügy. Amikor valakit arról kell győzködni, hogy miért van szüksége weboldalra, miért kell fizetni egy profi grafikusnak, hogy profi arculat legyen – és aztán mindennek ellenére nem fogadja meg a tanácsaimat –  akkor semmi értelme a munkámnak, fölöslegesen fizeti ki nekem a pénzt.

De ha valaki például már megvette a könyvemet, akkor elég jól képben van, és akkor már teljesen más a helyzet, mert ismeri a legfontosabb eszközöket és stratégiákat, ezért érdemi munkát tudunk folytatni, és nem alapelvekről kell győzködni senkit.