Dalszerzés – hogyan kezdj hozzá

Gyakori kérdés, hogyan érdemes elkezdeni dalt írni – először a szöveget írjuk meg, vagy először a zenei alapot, és utána a dalszöveget?

Igazából bármelyik módszer működhet, és lehet hogy valakinek az egyik módszer könnyebb, amíg másnak pedig a másik. Mindkét oldalnak megvannak az előnyei és hátrányai.

Ha a dalszöveggel kezdesz, akkor az az előnye, hogy nincs is szükséged hangszerre, és akárhol írogathatsz ötleteket, dalszöveg részleteket, témákat. A hátránya viszont az, hogy egy kész dalszöveghez már nehezebb lehet olyan hangulatú, olyan tempójú zenét találni, ami illik a témához. Főleg egy olyan kezdő dalszerzőnek, akinek még nincs túl sok zenei eszköz a tarsolyában.

Viszont ha már van egy kész zenei alapod, akkor annak már van egy “mondanivalója” akkor is, ha még semmilyen szöveg nincs hozzá. Egy akkordmenet már elmond egy “történetet”, és abszolút befolyásolni tud érzelmileg.

Plusz a dal tempója, ritmizálása és dallama behatárolja, hogy mennyi szótag lehet mondjuk egy verzében. (Például a statikus és gyorsabb tempójú dallamokhoz tipikusan több a szöveg.)

Azt gondolom, hogy érdemes először a zenei alappal kezdeni. Mégpedig azért, mert a dalszöveg nem ANNYIRA fontos, mint ahogy azt a legtöbben gondolják.

A legérdekesebb zeneipari könyv, amit valaha olvastam, a “The Song Machine“. A könyv egyik témája a még szakmai körökben sem túl ismert svéd dalszerző, Max Martin munkássága, aki az elmúlt 30 év legtöbb top slágerét írta.

Max Martin még a 90-es években kezdte, és olyan előadóknak írt dalokat, mint Backstreet Boys, Britney Spears, N’Sync, Bon Jovi. Bár ma már ezek az előadók nem számítanak annyira népszerűnek, de akkoriban ezek voltak a világ top sztárjai. Max viszont a mai napig ír slágereket olyan előadóknak, mint Pink, Taylor Swift, Ariana Grande.

Az egyik sztori a könyvben, hogy a svéd származású dalszerző akkoriban nem tudott rendesen angolul, és születtek olyan dalszövegek is, hogy bizonyos mondatoknak nem volt értelme. Az egyik ilyen dal a Backstreet Boys egyik óriási slágere (ha agyönlőnek sem jut eszembe, hogy melyik dal).

Amikor Max elkészült a dallal, akkor ez probléma is volt. Hiszen tetszett mindenkinek a dal (a kiadónak, az énekeseknek stb.), de nem tudták, hogy kiadják-e így, hogy bizonyos részeknél nincs értelme a dalszövegnek. Úgyhogy felfogadtak valakit, hogy írja át a dalszöveget.

Amikor elkészült az új verzió, leültek meghallgatni, és végül úgy döntöttek, hogy mégis kiadják az eredeti, Max Martin verziót. Senkit nem érdekelt, és óriási világsiker lett a dal.

A KULCS című ritmuselméletben írok egy Ariana Grande dalról – God Is A Woman, ami egyébként szintén Max Martin munkája. (Ez a dal elemzés a nyomtatott könyvben még nincs benne, csak a kibővített online kurzusban.)

Ebben a dalban a verze dalszövege:

I don’t wanna waste no time, yuh
You ain’t got a one-track mind, yuh

Az az utolsó hang a sorok végén, ahol a dalszöveg “YUH” (vagy yeah?) semmit nem ad hozzá a dalszöveghez, és semmi nem indokolja hogy ott legyen.

Egyetlen egy dolog indokolja azt a hangot: a KULCS ritmus.

De felejtsük el Max Martint! Nemrég rekordokat döntött, a legtöbbet streamelt dal lett a Despacito (szintén a KULCS ritmusát használva…). Vajon a spanyol ajkú országokon kívül hányan értik a dalszöveget? A kérdés költői.

Vagy gondolj csak bármelyik kedvenc amerikai vagy brit előadódra. Gondolj a kedvenc dalodra. Tudod miről szól a dalszövege?

És akkor még nem is beszéltünk az instrumentális dalokról, amik önmagukban is megállják a helyüket.

Mindez persze csak elmélet, döntsd el te, hogy mit gondolsz, és írd meg a véleményed!

Térjünk vissza dalszerzési folyamatra.

A “dalszöveg – dallam – akkordok” hármas bizonyos pontokon kapcsolódik egymáshoz. Az Akkordfűzés dalszerzőknek kurzusban például arról is írok, hogy a harmóniamenet hogyan kapcsolódik a dalszöveghez, vagyis hogyan tudod támogatni a dalszöveget az akkordokkal, hogy a legnagyobb érzelmi hatást váltsa ki a dalod. Ebben a példában az akkordmenet élvez prioritást, azaz annak kell először megszületnie.

Határozd meg, hogy mi lesz a dalszerkezet

Ha megvan a dalszerkezet, az jelentősen megkönnyíti a dolgodat, hiszen onnantól már tudsz dolgozni a különböző részeken, és tudod, hogy milyen irányba megy a dal.

Írd is le, vagy valahogy vizuálisan szemléltesd magadnak a dalszerkezetet. Az ember vizuális lény, úgyhogy ez sokat segít, hogy lásd is, hogy minek kell összeállnia. Fejben nehezebb összerakni a nagy képet.

Ha megvan a zenei alap, gondolkodhatsz a dalszöveg témáján

Ha már van egy zenei alapod, abból már könnyű behatárolni, hogy miről szóljon a dalszöveg, mi legyen a témája, hiszen a dalnak már szöveg nélkül is van egy hangulata, ami lehet “sötét” (mondjuk inkább mollos) vagy “világos” (inkább dúros hangnem).