Ebből nem szabad kimaradnod: A világ legnagyobb zenei piaca.

A globális zenei marketing cikksorozat első részében az afrikai zenei streaming szolgáltatásokról írtam. A második részben egy még jelentősebb piacról lesz szó, amiről már régóta tervezem, hogy írok.

Japán a világ legnagyobb zenei piaca, a világ zenei bevételeinek 25%-ával.

Bár Japánnak gyönyörű természeti kincsei vannak, a lakosság túlnyomó többsége a nagyobb városokban tömörül. Japán teljes populációja 127 millió.

A japánok többet költenek zenére, mint bármely más ország lakói, az egy főre jutó költés közel a háromszorosa az amerikainak. A japánban vásárolt lemezek 25%-a külföldi előadó zenéje. Évente 1 milliárd dollárt költenek külföldi zenére, és MINDENFÉLE zenei stílusnak megvan a rajongótábora. Úgyhogy aki a zeneiparban dolgozik, az nem hagyhatja figyelmen kívül Japánt.

Nagyon sok külföldi független zenekar érte el, hogy Japánban sokkal nagyobb rajongótábora lett és sokkal nagyobb bevételei, mint a saját országában.

A japán zenerajongók szinte semmivel nem különböznek a nyugati zenerajongóktól, egyetlen kivételtől eltekintve: Japánban nem léteznek olyan sztereotípiák, hogy egy zene “menő” vagy “nem menő”.

A nyugati országokban jellemző, hogy a média befolyásolja az emberek döntéseit, de ez Japánban egyáltalán nem jellemző, ezért nincsenek negatív prekoncepciók. Nincs olyan, hogy “Bon Jovi már nem menő”.

Ami nálunk már épp nem divat, annak Japánban óriási sikere lehet.

A mainstream rádiókban mindenféle zenét hallani, angol, francia, spanyol nyelven, híres vagy ismeretlen előadóktól is.

Mindenféle zenei stílusnak megvan a rétege, és bármilyen rétegzenéről is beszélünk, az óriási népesség miatt ezek a zenerajongók óriási közönséget is jelentenek!

A zenészek gyakran meglepődnek, amikor rájönnek hogy milyen nagy rajongótáboruk van Japánban, erre született a “big in Japan” kifejezés, ami érdekes módon viccnek számít. Pedig ha figyelembe vesszük hogy Japán a világ legnagyobb zenei piaca, akkor még a “small in Japan” is nagyon komoly bevételeket jelenthet. Azok a zenekarok, akik több ezer lemezt eladnak, és teltházas koncerteket csinálnak, biztosan nem gondolják viccnek. Inkább ők röhögnek azokon az előadókon, akik figyelmen kívül hagyják Japánt.