Ha már adtál ki valaha valamit – lemez, videó, bármi – ami elég sok emberhez eljutott, akkor nagy valószínűséggel találkoztál már negatív hozzászólásokkal akár Facebookon, akár Youtubeon.
Ha még soha nem kaptál negatív kritikát, akkor szinte biztos, hogy keveset marketingezel, és a baráti körödön kívül még senki nem hallotta a zenéd.
Egyben biztos lehetsz: nem létezik olyan zene a világon, ami mindenkinek tetszik. Nézd meg a világ legnagyobb zenészeinek videóját Youtubeon, és láthatod, hogy nincs olyan, ami alatt ne lenne legalább 50 dislike.
Ne gondold azt, hogy egyszer majd eljutsz egy olyan szintre, hogy majd senki nem fog kritizálni. SŐT, minél feljebb jutsz, annál többen lesznek a negatív kritizálók is. De ez soha ne tartson vissza. Ismerek olyan zenész kollégát, aki azért nem nagyon hirdeti a saját cuccát, mert inkább meg akarja óvni magát a negatív kritikáktól. Mekkora eget verő baromság!
Negatív kritikákat mindig fogsz kapni. De hogy nyertesen jössz-e ki a dologból, az attól függ, hogy hogyan tudod kezelni ezeket.
Történt egyszer, hogy kiadtunk egy dalt, videóval együtt, és fent volt többek közt Youtubeon is. Egy napon, amikor már kb 40-50 ezer megtekintésnél volt a videó, jött egy negatív kritika, valami olyasmi volt a lényege, hogy szerinte ez milyen “középszerű” zene.
Amikor észrevettem, szinte azzal egy időben felhívott az akkori kiadótól a főnök, aki szintén látta, és valami olyasmit mondott nekem a kiadó (helytelenül), hogy azonnal vitatkozzak az illetővel, meg bizonygassam, hogy már hányan megnézték a videót, meg tiporjam a földbe. Nem szó szerint így fogalmazott, de ez volt a lényege. (Nem véletlen, hogy már otthagytam ezt a kiadót…)
Persze, szarul esett a kommentelő kritikája, de hátradőltem kicsit, átgondoltam, és valami ilyesmit válaszoltam a hozzászólásra:
“Köszönöm az őszinte véleményt, remélem a többi zenénk majd tetszeni fog a jövőben. :)”
Ezután az illető BOCSÁNATOT KÉRT, és bár nem változott meg a véleménye, de nekem mégis jobb érzésem volt, hogy így tudtam kezelni ezt a helyzetet.
Mit kell tenned, hogy nyertesen gyere ki az ilyen ügyekből:
1. Szabály: SOHA ne válaszolj rögtön
Értem én, hogy az egódnak k. szarul esik, és szinte rögtön vitatkoznál, meg védenéd magad, de nem szabad. Felül kell emelkedned a dolgon.
Várj legalább 2-3 órát, de a legjobb, ha 1 nappal később válaszolsz, addig át tudod gondolni, hogy mi az a POZITÍV dolog, amit írni tudsz neki.
Még az is lehet, hogy addig egy lelkes rajongód megvéd téged, ami sokkal hitelesebb lesz, mintha te védenéd magad.
2. Szabály: SOHA ne vitatkozz a kommentelővel
Soha ne próbáld meggyőzni, hogy nincs igaza, még akkor sem, ha tényleg nincs igaza. Ha leállsz vitatkozni egy negatív kommentelővel, biztos hogy te abból csak vesztesen fogsz kikerülni, (és még fel is idegesíted magad.)
Nem fogod tudni meggyőzni, és nincs is rá szükséged, hogy meggyőzd.
(Ez egy kicsit pszichológia, ami a “meggyőződésről” szól: Ha valaki már leírt valamit, akkor azt a véleményét tűzzel-vassal meg fogja védeni, bármi áron. Ha ezt megkerülöd, és nem is próbálod meggyőzni az ellenkezőjéről, akkor néha még át is fordíthatod az oldaladra az illetőt.)
A negatív kritika, vagy trollkodás nem rólad fest rossz képet, hanem az illetőről. A rajongóid nem fognak téged kevésbé szeretni csak azért, mert valakinek nem tetszik a zenéd, sőt valószínűbb, hogy meg fognak védeni.
Ha negatív véleményre negatívan válaszolsz, abból soha nem lesz pozitív dolog.
Ha a negatív véleményre pozitívan válaszolsz, akkor két dolog történik:
– az illető szinte biztos, hogy el fogja magát szégyellni, hogy egy jófej embert/zenekart kritizált, te pedig fölényben fogod érezni magad, hogy felül tudsz emelkedni rajta, és nem vagy kicsinyes
– a pozitív hozzászólásoddal egy pozitív képet festesz magadról
“Az emberek lehet, hogy elfelejtik, amiket mondtál, de soha nem felejtik el, hogy milyen érzéseket keltettél bennük.”
Egyáltalán nem az a cél, hogy mindenkinek megfeleljünk, vagy mindenkit átfordítsunk az oldalunkra (bár néha megtörténik ez is, ha pozitív vagy). De ahogyan viszonyulsz például a negatív kritikákhoz, azzal egy képet festesz magadról, egy márkát építesz fel az emberek szemében.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blogbejegyzésekről: