Na kész a lemez! Hol jelenjünk meg?

Ha ezt a kérdést ezen a ponton teszed fel, akkor már késő. Pedig gyakran látom, hogy amikor már elkészült a lemez, akkor kezdenek gondolkodni az emberek azon, hogy hogyan és hol promózzák azt.

Ha nem probléma neked az, hogy a lemez elkészültével még minimum pár hétig (vagy pár hónapig) nem jelenteted meg, akkor persze nem probléma hogy csak utána kezded el keresni, hogy hol is, milyen sajtóban, milyen felületeken jelenjetek meg. De a hozzáállás tipikusan az szokott lenni, hogy “most jöttünk ki a stúdióból, úgyhogy 1-2 napon belül írjon is rólunk valami magazin”.

A lemez promójának tervezését érdemes elkezdeni akár már 1 évvel a megjelenés előtt.

Mégpedig azért, mert lehet hogy pont az a magazin, ahol szeretnél megjelenni, már hónapokra betárazta, hogy milyen zenekarokat fog publikálni. Mi például most pont annyi zenét kaptunk, hogy 5 hónapra előre megvan, hogy milyen zenéket fogunk kiposztolni a Facebook oldalunkon. De azért küldhetsz be zenét, csak ezzel kalkulálj, hogy ha szeretnéd, hogy megosszuk a zenédet.

Készíts listát, adatbázist!

Kezdj el adatbázist építeni. Honnan tudsz ötleteket meríteni? Google és Facebook keresés. Keress rá, hogy a hozzád hasonló stílusú előadók hol jelentek meg eddig. A Google-ben például rákeresel az előadók nevére, és megtalálod, hogy milyen felületeken jelentek meg eddig. Vagy az előadó Facebook oldalán visszagörgetsz az időben. A talált ereményeket pedig szépen felviszed egy Excelbe.

Ez az adatbázis építgetés macerás, de hatékony! Ezután persze nagyon egyszerű szétspammelni az újságírók email címeit, de ezt semmiképp ne tedd, mert többet árthatsz, és túl sok eredményt nem fogsz elérni. Ennek megvan a menete, amit a tananyagban pontosan le is írok, azaz hogyan kerülj be a sajtóba.

Hogyan tovább?

Sajnos a zenészeknél a sajtómegjelenésben kimerül a promóció, ami óriási hiba. OK, megjelent a lemez XY népszerű online magazinban. Ami azt jelenti, hogy megnézték kb. 1500-an (ha szerencséd van), amiből 1490 ember már másnap nem fog emlékezni rád. Ami azt jelenti, hogy még 9 millió ember (az országban) SOHA nem hallott rólad, vagyis a zenédről.

A zenéd promóciója a lemezmegjelenéssel nem ér véget. Ott kezdődik! Ennél fogva nincs is túl nagy jelentősége annak, hogy mikor jelent meg a lemezed. Ha 5 évvel ezelőtt kiadtál egy lemezt, és azt 1 millió ember meghallgatta, akkor az ország 90%-ának még újdonság lesz a lemezed, amikor először találkozik veled.

(A sajtó szempontjából persze fontos, hogy mikor jelent meg, hiszen jellemzően nem 5 évvel ezelőtti lemezeket szoktak kitenni, hanem újakat.)

Nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani egy-egy sajtómegjelenésnek és érdemes fizetett hirdetésben is gondolkodni mellette, amivel viszonylag olcsón, és célzottan sok embert el tudunk érni – ráadásul a sajtóval ellentétben ezt mi tudjuk kontrollálni!