Sokakhoz eljutott, hogy 32 hazai klub és fesztivál nyílt levelet írt a koncertre járó közönségnek, amiben közlik, hogy a szokásostól eltérhet például a jegyvisszaváltás eljárása. Vagyis lesznek koncertek, amikre nem lehet visszaváltani a már megvásárolt jegyeket.
A helyzettel kapcsolatban a reakciók nagyon vegyesek, és igazából mindegyik oldal érvelése jogos. Érthető, hogy az adott rendezvény szervezője nem szeretne csődbe menni, de az is érthető, ha valaki szeretné visszakapni az elmaradó koncert jegyének árát.
Már csak azért is, mert a gazdaságban minden mindennel összefügg. Vagyis a koncertre járók is pénzből élnek, és az emberek most tömegesen veszítik el az állásukat.
És valószínűleg voltak zenészek, zenekarok is, akik kérték a közönséget, hogy az általuk szervezett koncertre ne váltsák vissza a jegyeket.
Az igazi probléma a zeneiparban (és úgy általánosságban is) az a pénzügyi ismeretek, pénzügyi tudatosság hiánya.
A zenei marketing tananyag legújabb kiadásában, (ami 1 évvel ezelőtt jelent meg) komoly fejezetet szenteltem a helyes pénzügyi szemléletnek, és akik betartották, követték az ott leírtakat, azok most jobb helyzetben lehetnek.
A könyvben minden olyat leírtam, ami hasznos lehet ahhoz, hogy jól kezeljük a pénzügyeinket, de a helyzetből adódóan itt a blogban is írok róla – a teljesség igénye nélkül.
A gazdasági visszaesések ciklikusan követik egymást és nagyjából 10 évente következnek be. Az utolsó recesszió pedig 11 éve volt, 2008 – 2009-ben. Tavaly pedig már voltak jelei a gazdaság lassulásának, például az autóipar már recesszióban volt, és elkezdődtek a tömeges kirúgások.
Ha nem a koronavírus, akkor nagy valószínűséggel valami más indította volna be a következő recessziót.
Ezt azért fontos tudni, mert a gazdasági visszaeséseknél a zeneipar van a legrosszabb helyzetben. Ugyanis ha beüt a válság, akkor az emberek nem az élelmiszeren vagy a rezsin fognak spórolni, hanem a kultúra az, ami az első ütést kapja.
Vagyis ha tudom azt, hogy vannak hónapok vagy akár évek, amikor nem lesz bevételem koncertekből, akkor ehhez mérten menedzselem a pénzügyeimet. Akár a “céges” (zenekaros), akár a személyes pénzügyeimet.
Az első hiba az, hogy ha egy zenekar (vagy bármilyen cég, vagy magánember) egyik fizetésről a másikra él. Azaz hónap végén már lenullázza magát, és nincs pénze. Ez az egyik legnagyobb felelőtlenség pénzügyileg. Ugyanis nem tudhatom, hogy mikor szűnik meg a bevételforrásom. (Írtam ezt a tananyagban 1 évvel ezelőtt…)
Tisztában kell lenni azzal, hogy egyszer csak jön a válság, és nem lesz koncertbevételem. Ugyanis nem kell azon parázni, hogy jönni fog-e a válság. Mert a válság biztos, hogy jön. Csak senki nem tudja előre, hogy pontosan mikor.
Ezért amikor jól mennek a dolgok, sok a bevételem, akkor el kell tenni minimum 6 havi, de akár 12 hónapra elegendő pénzt a megélhetéshez. Ez a vésztartalék, amihez semmi esetre sem nyúlok, kivéve ha jön egy válság (mint most), és megszűnik a bevételforrásom.
Ami pedig a zenekarokat illeti, a legnagyobb probléma, hogy a zenekarok még mindig ott tartanak, hogy a bevételek 100%-át kiosztják gázsinak.
“Nincs gázsi, bevétel van, aztán eldöntjük, mit csinálunk vele.” – nyilatkozta a Tankcsapda a Forbes magazinnak.
Minél fiatalabb egy zenei produkció, annál nagyobb részét kell a bevételnek (százalékban) félretenni, visszaforgatni. Ahogy nőnek évről évre a bevételek, úgy csökkenteni lehet a bennmaradó százalékot, de MINDIG érdemes a bevétel egy részét benntartani.
Akik nem élték fel az összes bevételeiket, azok az előadók ráadásul most duplán jól járnak. Lehet, hogy koncertek most nincsenek, viszont promótálni továbbra is lehet a zenénket, több rajongóhoz eljutni. Ezt is nyilván csak akkor tudjuk megtenni, ha van erre tartalék a zenekari “kasszában”.
Az már csak extra pozitívum, hogy mivel a koronavírus hatására a cégek kevesebbet hirdetnek, ezért 33%-al csökkentek a hirdetési bevételek. Erről írt nemrég a Dalszerző blog.
Mindez azért pozitívum, mert nekünk, akiknek ilyenkor is van pénze hirdetni, olcsóbban tudunk hirdetni. Ugyanis az online hirdetések árát jórészt a licitálás befolyásolja. Tehát ha kevesebb cég hirdet, kevesebb cég licitál, akkor olcsóbbak az online hirdetések.
Vagyis ugyanannyi pénzből több rajongót tudunk elérni ilyenkor.
Kicsit olyan ez, mint a részvénypiac, azaz amikor beüt a recesszió, és a részvénypiac összezuhan, akkor azok az emberek vásárolnak be olcsón részvényekből, akiknek van pénztartaléka.