8 dolog, amin javítani tudsz mielőtt kiadsz egy dalt

Több száz dalt küldtetek be tavaly, és ezeket mindet egyesével hallgattam végig amikor összeállítottam a legjobb dalok listáját.

Arra gondoltam, hogy összeírom mindazokat a dolgokat, amik jellemzően felmerülő hibák, és érdemes javítani rajta. Mivel Youtube videókról beszélünk, és egyébként sem lehet izoláltan kezelni a zenei kiadványokat, ezért nem kizárólag zenei szempontokat nézünk.

INTRO

Itt nem csak zenei, hanem videós intrókra is gondolok. Manapság nagyon rövid idő alatt kell megfogni az emberek figyelmét. Ez azt jelenti, hogy ha egy zeneirajongó rátéved a videódra (vagy Spotify-on a zenédre), akkor nagyjából 3-5 másodperc alatt eldönti, hogy tovább hallgat-e, vagy elkattint a következő tartalomra.

Ehhez képest gyakran 9-10 másodperces intrókkal is indulnak videoklipek, ahol semmi nem szól, csak felvillan mondjuk egy zenekari logó, és akkor utána kezdődik még a dal intrója… Sőt, olyan videoklip is volt, ahol 30 másodperc volt mire elkezdődött a zene, és nem is volt túl sok értelme vagy mondanivalója a videónak az elején, tehát semmit nem adott hozzá.

Azok a zenészek, akik tudatosan figyelnek erre, már nagyon rövid zenei intrókat csinálnak, vagy egyáltalán nincs intro, hanem rögtön verze vagy refrénnel kezdődik a dal.

Egyáltalán nem újdonság az, hogy a technológia változására, vagy a fogyasztói szokások változására reagálnak a zenészek. Amikor megjelent a bakelit (vinyl) hanglemez, akkor is ehhez a formátumhoz, és hosszúsághoz alakították a dalok hosszúságát, vagy a dalszerkezeteket. Tehát szerintem semmi gond nincs azzal, hogy úgy írjuk a dalokat, hogy a mai digitális és felgyorsult világhoz igazodjunk.

Szóval az a megoldás, hogy videó intró semmiképp ne legyen a videoklip elején, nulladik másodpercben már kezdődjön a zene. Ha nagyon meg akarod jeleníteni a logót, akkor az a videó végén legyen.

A ZENEKARNÉV MINT MÁRKANÉV

A zenei marketing tananyagban írok részletesen a márkaépítésről, aminek a része a zenekarnév is. Hiszen a zenekar vagy előadó neve az egy márkanév. Ezzel kapcsolatban kettő hiba jut eszembe, amit most láttam a beküldött előadóknál.

Az egyik hiba, hogy volt több olyan zenekarnév, amiről fogalmam sem volt, hogy hogyan kell kiejteni. Az ilyen nevek rossz márkanevek, és senki nem fogja tudni megjegyezni őket.

Erre jó teszt, ha leírod a kitalált nevet, és odaadod vagy 15-20 ismerősödnek, hogy mondják ki hangosan. Ha mindenki tudja, hogyan kell kiejteni a nevet, akkor jó nevet választottál (legalábbis ebből a szempontból).

A másik fontos tényező egy márkanév kiválasztásánál, hogy ne legyen összekeverhető semmi mással – főleg ugyanabban az iparágban. Konkrétan olyan zenekarnevet láttam, ami két szó és az első szó pontosan ugyanaz, mint ami egy ismert zenekar neve. Ezt lehet hogy jó trükknek gondolja valaki, hogy becsalogassa XY zenekar rajongóit, de szerintem inkább átverésnek fogják gondolni a zenerajongók, és dühösek lesznek akik erre jöttek volna. Arról nem beszélve, hogy ez jogilag is aggályos, tehát az eredeti zenekar simán beperelhet.

Az sem túl jó, ha ugyan nem pont ugyanaz a név, de nagyon hasonló, és össze lehet keverni.

Ha még nem annyira ismert a zenei produkciód, akkor nem késő nevet változtatni, később amikor már ismertebb lesz, akkor sokkal nagyobb érvágás a névváltoztatás.

COVEREK

Azaz magyarul feldolgozások, átdolgozások. Nem árt, ha a saját dalok mellett van néhány cover is, mert ezzel a másik előadó rajongóit tudjátok a saját csatornáitokra terelni. Egy ilyen cover néha nagyobbat tud futni, mint az ismeretlen zenekar saját dalai.

Egy apró trükk, hogy Youtubeon a videó címe ne a te zenekarod nevével kezdődjön! Ez azért fontos, mert a Youtube keresési algoritmus úgy működik, hogy a fontos kulcsszavaknak a videó címének az elején kell lennie. És ugye sokkal többen keresnek rá annak az ismert előadónak a nevére, akinek a dalát átdolgoztad, mint a te ismeretlen zenekarod nevére.

Tehát konkrét példa:

Pennhurst – Köpök Rátok ( Tankcsapda Cover )

helyett legyen inkább:

Tankcsapda – Köpök Rátok (Pennhurst zenekar)

DALSZERZÉS

Volt több olyan dal, ahol fantasztikus zenélés, fantasztikus éneklés volt, viszont a dalszerzés része nem igazán stimmelt – például akkordfűzés szempontjából.

Nem az a lényeg, hogy mindenki ugyanazokat a sablonos akkordmeneteket használja, DE a másik véglet sem jó, tehát a teljesen random akkordfűzés sajnos nem szól jól.

Erről nagyon részletesen írok az Akkordfűzés dalszerzőknek című tananyagban. Az egyik legfontosabb, hogy a három alapfunkció váltakozása stimmeljen. Na ez sok dalban nem stimmel, és ez nagyon rossz a fülnek, mert az ilyen akkordmeneteknek se füle se farka.

Ha megnézzük például egy Jamiroquai dal akkordmenetét, azt gondolnánk, hogy totál random fűzi egymás után az akkordokat, és olyan mintha nem is egy hangnemben lenne a dal. Valójában nem teljesen random akkordfűzést használ. Az alapfunkciókat viszont teljesen jól használja, épp ezért szólnak jól a LÁTSZÓLAG random akkordmenetek a Jamiroquai dalokban.

Lehet, hogy ő totál nem agyal ezen zeneelméletileg, hanem érzésből írja a dalokat, én viszont az akkordfűzés tananyagban megmutatom neked, hogyan tudod JÓL használni az alapfunkciókat, hogy kerek legyen a történet az akkordfűzéssel. És azt is, hogy hogyan tudsz akár annyira egyedi dalokat írni akkordfűzés szempontjából, mint mondjuk Jamiroquai.

Szóval a teljesen random akkordmenetek, ahol rosszul váltakoznak a funkciók, teljesen elrontják a dalt, és az ilyenekre lehetetlen jó dallamot írni.

Egy másik tipikus hiba, ha az egész dal egy nagy verze. Tehát nincs különbség a verze és a refrén között. Ez azért baj, mert nem hatsz érzelmileg a hallgatóra, ezért unalmas lesz neki a dal. Szintén a fent említett tananyagban írok arról, hogy mitől lesz verze a verze és mitől lesz refrén a refrén, és milyen zenei eszközökkel tudsz hatni a hallgatóra érzelmileg.

KEVERÉS

A mixben az egyik legnagyobb hiba, ha nem jók az arányok, például több helyen hallottam, hogy az ének túl halk a zenekarhoz / zenei alaphoz képest. A hallgatóknak az ének a legfontosabb, és annak kell legelöl lennie (leghangosabbnak lenni).

Azt gondolom, hogy ezt nem szabad teljesen a hangtechnikusra bíznod, hanem igenis meg kell tanulnod, hogy mi az amit szeretnél hallani a mixben. Az nem egy jó hozzáállás, hogy “én zenész vagyok, nekem ehhez nem kell érteni”. Hallgass meg hasonló zenéket, és hasonlítsd össze a te felvételed azokkal mix szempontjából. Ne csak ugyanazzal a hangfallal, hanem több hangrendszeren és fülessel is.

A másik fontos még a hangszínek / EQ a keverésben. Bizonyos frekvenciákat ki kell szedni mindegyik hangszerből, amik nem szólnak jól. Nem kell, hogy mindegyik frekvencia szóljon mindegyik hangszerben. Ha te magad kevered otthon a dalokat, akkor nagyon sok oktató videót találsz Youtubeon amik segítenek ebben. A jó hangszínezés sokat tud dobni a felvételen.

AZ ÉNEK

Sok olyan dal van, ahol zseniálisan szól a zenekar (vagy a zenei alap), viszont az ének gyenge. Az énekről nagyon sokat lehetne írni, de alapvetően legtöbbször vagy hamis az ének, vagy a hangképzés sem jó. Ha nem instrumentális zenéről beszélünk, akkor az ének a legfontosabb a zenerajongóknak, szóval ez egy olyan terület amit nagyon át kell gondolni, hogy biztos ezzel az énekkel akarjuk-e kiadni a dalunkat, ami utána ki tudja hány évtizedig fent lesz a világhálón.

Egy másik zavaró dolog, amikor az énekes nem nyitja ki a száját. Mondhatnám, hogy aki nem járt zenei intézménybe, annak nem tanították ezt meg, de sajnos olyat is hallottam már, aki zeneakadémiát végzett ének szakon, mégsem nyitja ki a száját. Szóval erre még érdemes figyelni. Persze fel lehet mutatni rossz példát, sikeres énekest aki szintén nem nyitja ki a száját, én nem gondolom hogy a rossz példát kellene követni, de ez mindenkinek a maga döntése.

A VOKÁL

A vokálnál legtöbbször az a baj, hogy nincs komolyan véve. A “valaki majd bevonyít valamit” teljesen el tudja rontani az egész hangzást. Ki kell találni a konkrét szólamokat (ha több szólam van), és azt is akár külön érdemes elpróbálni, hogy jól szóljon. Például csak vokálok egy gitárral, vagy billentyűvel kísérve. És ugyanolyan határozottan kell beénekelni, mint a főéneket. Ha a főének nélkül, egyedül nem énekelnéd be a vokál szólamot, akkor inkább ne legyen vokál.

AZ ELŐADÁSMÓD

Arról már volt szó, hogy ne adjunk ki dalt hamis énekkel. De a másik hiba, ha ritmikailag pontatlan az ének vagy a rap.

Az pozitívum, hogy a hangszeres zenészek többnyire pontosak szoktak lenni a legtöbb zenekarnál amit hallgattam, bár nem tudni, hogy ez pontosan lett-e feljátszva, vagy pedig a stúdióban lett pontossá “hegesztve” a felvétel. 🙂 Mondjuk ez utóbbi akkor gáz, ha élőben nem tud pontosan játszani a zenekar, és akkor a közönség nem azt kapja, ami a felvételeken van.

Gyakorlásnak érdemes felvenni magunkat metronómra, és megnézni akár vizuálisan, hogy mennyire tér el a ritmizálásunk a metronómtól. Ezt egy DAW (pl. Cubase) függőleges vonalakkal mutatja, hogy a hangoknak hova kell elvileg esnie.