Korábban már volt téma, ezt a gondolatot szeretném egy másik szemszögből megközelíteni.
A művészek körében gyakori tévhit, hogy a marketing az valami különálló, mesterséges vagy gonosz dolog, és nincs köze a művészethez, sőt annak rovására is mehet akár.
Az igazság ettől nem is állhatna távolabb.
A marketing az nem valami mesterséges dolog, hanem a SZERVES része a zenének.
Már amikor azt eldöntöd, hogy milyen stílusú zenét játszol, már az is része a marketingnek. Hiszen ezzel megosztod azt, hogy KINEK fog tetszeni a zenéd és kinek nem. (célcsoport)
Én amikor zenét írok, és egy dalban épp azt fejtegetem, hogy milyen akkordok legyenek, már akkor egyben az is jár a fejemben, hogy ezek az akkordok milyen érzéseket fognak kifejteni az emberekben, illetve milyen ízlésű embereknek fog tetszeni. (akár 1-2 akkordot kicserélek, behelyettesítek, és máris egy tök más hangulata lesz a dalnak, igaz?)
Minden zenész folytat marketinget, még akkor is, ha nem tud róla, csak nem mindegy, hogy milyen szintre fejleszti azt.
Ez pont ugyanolyan, mint a zeneelmélet. A zeneelmélet is már tudományos szintű elemezgetése annak, hogy miért szól jobban vagy rosszabbul valami. Illetve milyen eszközöket tudsz használni, hogy kifejezd önmagad zenében. Ettől még a zeneelmélet nem egy mesterséges, különálló dolog a zenétől, csak azért mert tudatos, sőt kiegészíti az intuitív tudásod, erősíti azt. Ha fejleszted a zeneelmélet tudásod, akkor sokkal árnyaltabban tudsz komponálni, jobb művész leszel. (Bár nyilván van olyan zenész, aki szerint a zeneelmélet is hülyeség…)
Mi az alkotóművészet célja? A zene egy nyelv, egy kommunikáció, egy magasabb szintű kinyilatkoztatás, amit szeretnél, hogy eljusson azokhoz, akik a te stílusod szeretik.
Ha fejleszted a marketing tudásod, akkor az a fantasztikus zene, amit megírtál, eljut olyan emberekhez, akiknek ez örömet fog okozni. Hát nem ez a legcsodálatosabb dolog a világon?
Marketing nélkül SENKI nem fog tudni a zenédről, csak a négy falnak fogsz zenélni a próbateremben, vagy annak a három ismerősnek, aki elmegy a klubkoncertedre.
De ne gondold azt sem, hogy a marketing az mindenre megoldás. Ha pocsék dalokat írsz, akkor NE reklámozd magad, mert csak jobban visszaüt.
Ha nem írsz elég jó dalokat, akkor az a “munkád” napi X órában, hogy dalokat írsz. Én úgy írtam meg az első lemezem, hogy 3 éven keresztül dalokat írtam. Nem TV-t néztem, nem Facebookoztam, hanem dalokat írtam. És akkor jutottam el oda, hogy igen, most kiadhatom az első dalt, mert van annyira jó. (pontosabban egy amerikai kiadó mondta, hogy szerinte ez nagyon jó, és ő ki akarja adni). Ha az átlag zenésznél többet foglalkozol a dalírással, akkor az átlagnál jobb dalokat fogsz írni.
A marketing nem egy varázspirula, amivel az embereket át lehet verni. A marketing csak megtöbbszörözi a dolgokat: ha elég jó vagy, akkor sikert hoz, ha pocsék a zenéd és hirdeted, akkor mindenki tudni fogja, hogy pocsék zenét írsz.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blogbejegyzésekről: