Egy zenekarban, zenei projectben a gondolkodásmód az, ami leginkább meghatározza, hogy mennyire lesz sikeres. A személyes tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy a zenészek többsége alapvetően tévesen közelíti meg egy zenei project működését.
Egy zenekar is vállalkozásnak számít, ezért ugyanolyan szemlélettel kell megközelíteni, mint bármilyen más vállalkozást. Egy sikeres projectnek rengeteg olyan összetevője van még, amikről itt nem lesz szó, de a következő pontokban azokat a legfontosabb és legalapvetőbb szemléletmódokat írom le, amik nélkül tényleg reménytelen vállalkozást (zenekart) működtetni.
1. Pénzügyi szemlélet
Talán ez a legfontosabb szempont, ami miatt elhasal a legtöbb zenész vagy zenekar. Az, hogy hogyan gondolkodunk a pénzről egy vállalkozásban, teljesen eltér attól, mintha valaki alkalmazottként dolgozna.
Egy vállalkozásban nem fizetésem van, hanem bevételem.
“Nincs gázsi, bevétel van, aztán eldöntjük, mit csinálunk vele” – (Tankcsapda)
Mi a különbség a kettő között, és miért lényeges? Ha alkalmazottként dolgozol, akkor van egy fix órabéred, amennyi órát dolgozol, annyi pénzt kapsz. Ezt a pénzt aztán magadra költöd, és nem kell foglalkoznod semmi mással.
Egy vállalkozás egyáltalán nem így működik, és ezzel kapcsolatban vannak óriási zavarok a fejekben. Egy vállalkozásban nem fizetést kapsz, hanem bevétel van, a bevételből pedig aztán:
- adót kell fizetni
- költségeket kell fizetni (szállítás, terembérlet, marketing költségek stb.)
- visszaforgatni a növekedéshez
Egy vállalkozásban nem órabérre dolgozol. Egy vállalkozásban rengeteg olyan munkát végzel, ami nem hoz KÖZVETLEN pénzt, de közvetve növeli a bevételed. Például marketingezéssel szerzel egy új rajongót a zenekarnak, aki utána 20 évig megveszi a jegyet a koncertjeidre. Ezt hogyan számolod ki órabérre? Sehogy. (Ha ugyanezt a munkát alkalmazottként végzed, akkor ez a hosszú távú megtérülés a cégtulaj pénzét növeli, nem a tiédet.)
Egy vállalkozásban nincs olyan, hogy “aznapi gázsi”. Egy rakás olyan munkát végzel, amiből nincs közvetlen (aznapi) bevétel, mégis hosszú távon építi a projectet: stúdió munka, TV-s szereplés, fellépés egy showcase-en, próbák stb. Ezért is butaság aznapi gázsiban gondolkodni, amit nagyon sok zenész tesz.
A vállalkozás pénze nem az én pénzem. Emiatt nem csak a zenészek, de sok más vállalkozó is elvérzik. Ahogy már írtam, a vállalkozás BEVÉTELE nem egyenlő az én fizetésemmel. Ezért a biztos út a sikertelenséghez az, amit a zenészek többsége csinál: az aznapi bevételt egyenlően szétosztják egymás között.
A bevételeket felélni óriási baklövés, főleg egy kezdő vállalkozás esetében. A bevételekről úgy kell gondolkodni, hogy először is:
- kiszámolom nagyjából mennyi az adó része, amit majd be kell fizetnem
- eltervezem a költségeket ELŐRE (marketing, szállítás, stúdió, akármi)
és ezek után A LEGVÉGÉN lehet, hogy marad nekem is valami amit kivehetek.
Viszont az okos vállalkozók általában ÉVEKIG nem vesznek ki pénzt egy vállalkozásból, hanem minden bevételt visszaforgatnak. Ugyanis a növekedéshez, előbbre lépéshez pénz kell.
Gary Vaynerchuk egy sikeres amerikai vállalkozó beszélt arról, hogy amikor elindít egy vállalkozást, akkor legalább 5-6 évig nem vesz ki belőle pénzt, hanem minden pénzt arra költ, hogy még több vevője (rajongója!) legyen. Több bevételed csak akkor lesz, ha több a vevőd (rajongód). Hiszen akkor fogsz tudni 1500 embert bevinni a koncertedre, és a fesztiválok is akkor fognak téged hívni mindenhova.
Na ezért baklövés felélni a bevételeket! Ahhoz, hogy több ember ismerje meg a zenéd, el kell hogy juttasd hozzájuk valahogy, és ez pénz nélkül nem megy. Azok a zenészek, akik elköltik az összes bevételt, ők 15 év múlva is ugyanott fognak tartani.
2. Hosszútávú gondolkodás
Igazából az előző pont is a hosszútávú gondolkodásról szól. Kényelmes dolog csak aznapi gázsiban gondolkodni, de nem túl okos. Hol akarsz lenni 5 vagy 10 év múlva? És miket kell ehhez tenned, hogy eljuss oda? Én sem vagyok híve az ingyenes koncertezésnek, ugyanakkor ne az legyen az egyetlen szempont, hogy aznap pénzt teszel-e a zsebedbe.
Azokról meg már nem is beszélek, akik még próbálni sem hajlandóak, ha nincs valami fizetős koncert 2 héten belül… ők a reménytelen esetek.
Milyen költségeket, BEFEKTETÉSEKET tervezel el mondjuk a következő egy évre? Ezeket mind a bevételekből tudod finanszírozni. Minden, amit a zenekarra költesz (pl. a marketing költség is) egy befektetés neked, ami hosszú távon fog megtérülni.
3. Kockázatvállalás
A vállalkozónak már a nevében is benne van. Egy alkalmazott nem vállal semmilyen kockázatot – de nem is fog több pénzt keresni, ha jobban megy a cég. Egy vállalkozásban benne van, hogy igenis kockázatot kell vállalni ha előre akarsz lépni. Persze benne van a bukás lehetősége, viszont kockázatvállalás nélkül nem fogsz igazán nagy eredményeket elérni. Ha mindig a kényelmes utat választod, ugyanott fogsz tartani, mint másik több ezer zenekar, akik szintén ezért sikertelenek.
A kockázatvállalás nem azt jelenti, hogy felelőtlenül hülyeségeket kell bevállalni. Ésszerű, és okos döntéseket kell hozni – és ehhez új dolgokat kell megtanulni.
4. Felelősségvállalás
Ha a potenciális partnerek (fesztiválok, koncert szervezők, kiadók stb.) azt látják, hogy kicsinyes vagy, és kizárólag rajtuk van a felelősség, akkor senki nem akar majd veled dolgozni. Nagyvonalúnak kell lenni, és mivel vállalkozó vagy, ezért a tiéd is a felelősség, amit vállalnod is kell. Senki nem fog gyengének látni, ha hibázol és vállalod a felelősséget, épp ellenkezőleg! (Aki pedig emiatt elítélne, az primitív.)
5. Önállóság
Vállalkozóként önállónak kell lenned. Ez például azt jelenti, hogy a saját magad főnöke vagy. Ami részben rossz is, hiszen saját magunkat a legnehezebb kontrollálni, és produktivitásra bírni.
Önállóan kell hosszú távú terveket felállítanod, és KIVITELEZNED azokat! A legtöbb ember tipikusan külső segítséget vár, és hogy megmondják nekik, hogy mit csináljanak, de hiába várják. Senki nem lesz soha annyira elhivatott a zenédet illetően, mint te.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre, mert lesznek hasznos tippek, amiket csak emailben küldünk ki!