Egy pár éve kezdtem el olvasni a könyv marketing témakörében, és döbbenetes hasonlóság van a zenei marketing és a könyv marketing között.
A kezdő, ismeretlen írók ugyanazzal a problémákkal küzdenek, mint a kezdő, ismeretlen zenekarok: a kiadók csak már ismert írókkal szerződnek, az íróknak saját maguknak kell kiadni és eladni a könyveiket, saját maguknak kell közönséget építeni, és vevőket szerezni. A szerzőknél ugyanúgy vita tárgya, hogy az illegális másolások bevételkiesést hoznak-e, vagy inkább népszerűséget.
Egy amerikai író, Nicholas Tart osztja meg egy cikkben a könyv kiadásban szerzett tapasztalatait. A felsorolt dolgok egy az egyben igazak a zeneiparra is, így az “írót” nyugodtan behelyettesítheted “zenésszel/zenekarral” a “könyvet” “pedig dallal/lemezzel”.
1. A kiadók közönséget keresnek, nem írókat
“Amikor a kiadók új írókat keresnek a legelső dolog amit néznek, hogy mekkora közönsége van már. A kiadók nem költenek nagy pénzeket marketingre, hacsak nem a könyvet már így is sokan veszik. Az író marketing képességein múlik, hogy egy könyvet mennyire vesznek.”
Ezt egy az egyben igaz a lemezkiadókra. Csak olyan zenekarokba fektetnek bele, akik már nagyon futnak, nagy közönségük van. A zenekaroknak pedig ma már saját magukat kell menedzselni és eladni.
2. Tudnod kell, hogyan fogod eladni, még mielőtt megírod a könyvet
“Mint bármilyen más terméknél, tudnod kell, hogyan fogod eladni, még mielőtt megalkotod.
Thomas Edison mondta: Soha nem fejlesztettem ki úgy találmányt, hogy ne gondoltam volna arra, hogy mit fog adni az embereknek. Megkeresem, hogy mire van szüksége az embereknek, aztán kifejlesztem rá a találmányt.
A legtöbb író megírja azt, ami szerinte érdekes, aztán reménykedik benne, hogy az majd tetszeni fog az embereknek. Mielőtt egy szót is leírnál, gondold át:
1. Kinek fogod eladni
2. Ki a végfelhasználó (gyakran a vásárló és a felhasználó nem ugyanaz)
3. Hogyan fogod terjeszteni, marketingezni
A válasz ezekre a kérdésekre segít, hogy olyan könyvet írj, ami érdekli az embereket.”
Ugyanez igaz a zeneírásra is. Milyen jellegű zenét írsz és kiknek? Milyen csatornákon fogod elérni ezeket az embereket? Amikor dalt írsz, már az első négy akkord, a hangszerelés, a stílus, a zenekar arculata meghatározza, hogy milyen embereknek fog tetszeni amit csinálsz.
3. A hagyományos (könyv) kiadás halott
“A történelemben először a kiadóknak jobban szüksége van az írókra, mint az íróknak kiadóra. Ez nem azt jelenti, hogy a kiadók bármilyen íróval leszerződnek. Csak annyit jelent, hogy ha jó amit csinálsz, akkor egyedül jobb esélyed van arra, hogy eladd. Ahelyett, hogy a kiadónak százalékot adnál, te magad is felteheted a könyved pl. Amazonra.”
Megint egy olyan megállapítás, ami a zenészekre is 100%-ban igaz. A terjesztéshez nincs szükséged kiadóra, te is fel tudod tenni a zenéd az összes zeneboltba a világon.
4. A könyvek 70%-a nem termel profitot
“Egy felmérés szerint a kiadott könyvek 70%-a nem termel profitot. Néha arról viccelődnek, hogy a grafikus aki a borítót tervezte, többet keresett, mint maga az író, és néha ez igaz is.”
Azon kívül, hogy a kiadás költségekkel jár, a legtöbb író (és zenész) nem hajlandó marketinggel foglalkozni.
5. Szerzőként a könyvéből senki nem gazdagszik meg
“Ha egy könyvet 10.000 példányban eladnak, az már sikeresnek számít. De 10.000 eladott könyvvel még nem túl sok pénzt keresel.
Ha ennyire nem profitáló, akkor miért adnak még ki könyveket?
Azért, mert a könyv újabb lehetőségek felé nyit ajtót, amiből profitálhat a szerző: előadások, konzultációk.”
A lemezkiadásból is egyre kevésbé lehet közvetlenül profitálni, viszont rengeteg ajtót nyit meg egy zenekar előtt: több koncert lehetőség (ahol nagyobb pénzek vannak!), és rajongóbázis építés.