Amikor új lemezzel készülünk, az egyik dolog, amit már jó előre érdemes eltervezni, hogy milyen formában fog megjelenni.
Ilyenkor felvetődik, hogy van-e egyáltalán ma még olyan aki, aki vesz zenét.
A válasz az, hogy igen, van. Még ma is több millióan költenek zenére, akár digitális (MP3), akár CD, akár vinyl (bakelit) formában. Igaz, hogy már nincs annyi eladás, mint mondjuk 10 évvel ezelőtt, de a lemez eladásokból még mindig jelentős bevétele lehet egy zenésznek, HA kihasználja a lehetőségeket.
Azt is érdemes figyelembe venni, hogy nincsenek általánosan kimondható igazságok. (pl. “Ma már senki nem vesz zenét”)
Taylor Swift augusztusban megjelent lemezét több, mint 2 millióan vették meg az első 2-3 hónapban. De más, sokkal kevésbé populáris, független előadók is vannak, akik még idén is több ezer lemezt adtak el.
Ismerek zenészt, akinek a bevételének 50%-a, vagy annál kevesebb van zeneeladásból, de olyat is ismerek, akinek a bevételei 100%-a lemezeladásból van.
A digitális megjelenés (iTunes, Amazon stb.)
nem kérdés, mert ez a legkevésbé költségesebb. Ehhez egy zenei distributorra (vagy magyarul “aggregátor”) van szükséged, mint pl az egyik legnépszerűbb cég, a CDBaby, vagy a magyar WMMD.
Ők általában egyszeri, vagy éves díjért cserébe felteszik a zenéd a világ összes létező zeneboltjába. Ha beszélsz angolul, akkor mindenképp olvass utána, hogy melyik mit kínál, mert nem egyformák.
CD
Ha azt gondolod, hogy ma már mindenki csak torrentről szedi le a zenéket, óriásit tévedsz. Bár mindig hangsúlyozom, hogy az “emberek” nem egy homogén közeg, tehát célcsoportonként változó, hogy mennyire jellemző a CD vásárlás, de még mindig átlagban az emberek fele jobban szereti a fizikai CD-t.
Néhány ok amellett, hogy CD-t adj ki:
1. Sokan jobban kedvelik a fizikai dolgokat
Hiába jött ki a könyvpiacon is az ebook olvasó, az emberek kb. fele még mindig jobban preferálja a fizikai könyveket. Ugyanez a helyzet a CD-nél, sokan szeretik kezükben fogni a lemezt, olvasgatni a borítót.
2. Hangminőség
Legtöbbször a digitális hangminőség nem éri el a CD minőségét, mert tömörítve (MP3) kerül fel internetre. Vannak, akik nagyon érzékenyek erre, és egyáltalán nem használnak MP3-akat, vagy jobban kedvelik a CD minőséget.
3. Támogatás
A rajongók gyakran csak azért veszik meg a CD-t, mert támogatni szeretnék a zenekart! Pont egy pár napja vett tőlem valaki egy CD-t, aki azt mondta, hogy már rég óta hallgat minket Spotify-on, de csak azért megvette a CD-t, hogy támogassa a zenekarom.
4. Régimódiak
Múlt héten egy rokonom halál komolyan megkérdezte, hogy megjelent-e már az új KAZETTÁM.
Lehet, hogy sokan átálltak már a Youtube-ra, Spotify-ra zenét hallgatni, vagy le tudják torrentezni a lemezt, de a túlnyomó többségnek ezek még túlságosan új dolgok, nehézséget jelentenek, ezért sokkal egyszerűbb nekik megvenni a CD-t.
Vagy éppen otthon / a kocsiban még CD lejátszójuk van, MP3-at nem is tudnak lejátszani.
2014-ben még mindig jelentős bevételek voltak lemez eladásokból, és a tévhittel ellentétben az emberek még mindig vesznek lemezeket. Viszont tapasztalatom szerint a zenekarok túlnyomó többsége azért esik el ezektől a bevételektől, mert egészen egyszerűen nem is árulnak CD-t a weboldalukon, és nem használnak marketinget, hogy közvetlenül eladják azt a rajongóiknak.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blogbejegyzésekről: