Ha már adtál ki lemezt, vagy legalább egy dalt, akkor biztosan te is végigmentél ugyanazon a folyamaton, amin a legtöbb zenész.
Megpróbáltál a lemezmegjelenés köré építeni egy kis promóciót, egy kis hájpot, hogy “minél több emberhez eljusson”.
“Lacinak van egy ismerőse az Indexnél, majd ők kiteszik a Recorderre a klipet”.
Aztán eljött a lemezmegjelenés napja, és az eredmény szinte nulla:
– Megnézte kb. 500 ember a klipet
– Senki nem vett egy lemezt sem
– Senki nem írt hozzászólást
– Megnézted a videó statisztikáit, igazából nem sokan nézték VÉGIG a videót (mert ugye nem csak a megtekintések száma a lényeg, hanem hogy hány embernek tetszett!)
– Senki nem írt üzenetet neked, hogy hú de jó a zene, mikor lesz koncert stb.
– A Facebook követőid száma nem igazán nőtt
Ismerős a helyzet?
Az igazság az, hogy SENKIT nem érdekel a zenéd, HACSAK nem a rajongód már!
A huszonkettes csapdája – gondolhatnánk. Hiszen, akkor hogyan lehet növelni a rajongótábort, ha az emberek esélyt sem adnak az új zenéknek?
Buborékokban élünk, és ez egy pszichológiai jelenség. “Zenei felfedezés” nem igazán létezik. Az emberek azt szeretik hallgatni, amit már ismernek. Senki nem keresgél új zenék után az iTunes-on, Youtube-on vagy Spotify-on.
Mindenki azt keresi, azt hallgatja, amit már ismer és szeret.
(Őszintén: te hány új zenét ismertél meg mondjuk az elmúlt 2 évben?)
Hogyan működött ez régen?
15 éve még MINDENKI koncertekre járt. Nem létezett Youtube, nem létezett Facebook, nem létezett Spotify.
Azok a zenészek, akik kb. 15 éve vagy még régebben indultak, HETENTE 600 fős közönségek előtt léptek fel, ezért ez egy nagyon jó lehetőség volt közönséget építeni.
Ma már az emberek csak célzottan mennek koncertre – azokra az előadókra vesznek jegyet, akiket már ismernek. Helyette inkább otthon bámulják a képernyőt (Youtube, Facebook stb.)
Ha egy kezdő zenekar bekerül valami óriási fesztiválra, akkor is max az egyik kicsi színpadra, kora délutánra, ahol 10-15 ember jelenik meg (tapasztalatból mondom).
Aztán ott vannak a RÁDIÓK…
Igen, a rádió egy jó csatorna lehetne a zene felfedezésre, és NÉHÁNY előadónak ez be is vált.
Viszont nem egy zenei kiadó panaszkodott már nekem, hogy egyre nehezebben tudja bejuttatni az előadóit a rádiókba. És akkor a független zenészekről már ne is beszéljünk.
Ha egy olyan magyar kiadó, aki mögött 20 év tapasztalat van, kiépített kapcsolatok és egész ország által ismert előadók, nem tudja bejuttatni a dalokat a rádióba, akkor mennyi esélye van erre egy független, kezdő zenésznek?
(Azt ne vegyük rádiójátszásnak, hogy este 10 után egyszer lejátszották a dalodat. Ahhoz, hogy valami eredménye is legyen, rotációban és főműsoridőben kell, hogy játsszák a zenéd.)
Arról nem beszélve, hogy ha nem elég kommersz/trendi a zenéd, akkor esélytelen, hogy lejátssza a dalodat bármelyik rádió.
Viszont nem lehetetlen rajongóbázist építeni. Nem lehetetlen áttörni ezen a burkon, amiben az emberek élnek. Az internet fejlődésével, elterjedésével ugyanis bizonyos lehetőségek megszűntek, másrészt viszont új lehetőségek megnyíltak.
Nagyjából 7 évig tartott kifejlesztenem egy olyan rendszert, amivel 100% online lehet rajongóbázist építeni.
Hadd illesszem be ide, hogy milyen üzeneteket kapok az újabb és újabb rajongóktól HETI SZINTEN:
Ilyen, és ehhez hasonló üzeneteket kapok HETI SZINTEN.
Ezeket az üzeneteket NEM az ismerőseim írták, nem én kértem, hogy írjanak véleményt. Ezek VADIDEGEN emberek, akik vették a fáradságot, hogy írjanak néhány sort Facebookon vagy emailen.
Mindezt rádiójátszás nélkül, sajtómegjelenések nélkül, 100% online marketinggel értem el.
Enélkül a marketing rendszer nélkül SOHA nem jutott volna el a zeném ezekhez az emberekhez. (Mivel a rádiók pl. soha nem játszanák a zenémet itthon.) És mindezt azért írtam meg egy tananyag formájában, hogy neked ne kelljen hét évet azzal töltened, hogy megtaláld, íme: https://zeneimarketing.hu/zmk/