Az elmúlt években sokat találkoztam azzal a hozzáállással, hogy a mi műfajunkban nem lehet igazán érvényesülni. Leginkább a zenészek részéről. Sok zenésztől hallottam, hogy a latin/salsa az rétegzene, ezért nem lehet sikeresnek lenni benne. Vagy például spanyol nyelvű dalokkal nem lehet, mert magyar nyelvű dalok kellenek stb. Vagy a pop zene a menő, ezért azt kéne csinálni.
Nos 3 nappal ezelőtt volt a legutóbbi saját szervezésű koncertünk az A38-on, ahova 500 jegyet adtunk el. (Én vagyok balról a második a képen 😉 )
De hozzáteszem, már a LEGELSŐ saját szervezésű koncertünkre is 500 embert vittünk be az Akvárium klubba:
Ez kb. 18 hónappal az első lemez megjelenésünk után volt.
Ennyire “nem lehet” Magyarországon rétegzenével érvényesülni.
Az igazság az, hogy ez a gondolkodásmód teljesen természetes, hiszen logikusnak tűnik. Viszont a valóságban nem mindig az működik, ami logikusnak tűnik. És erre a jelenségre ad választ a marketing “tudománya”.
Logikusnak tűnhet a gondolat, hiszen a populáris/kommersz/rádióbarát stb. zenék sokkal nagyobb tömegeket vonzanak, ezért a legtöbben azt gondolják, hogy ezekkel lehet könnyen érvényesülni. Ezen az úton régen én is végigmentem több zenekarral is (“csináljunk rádióbarát slágert/trendi zenét” stb.).
A valóságban viszont nem így van, és ennek több oka is van. Aki minimális marketing ismeretekkel rendelkezik, az tisztában van ezzel.
Az igazság az, hogy minél szűkebb réteghez szól a zenéd, annál könnyebb eladni. Hiszen NINCS olyan zene, ami mindenkinek tetszik, ezért ha mindenkinek tetszeni akarsz, akkor valójában senkit nem szólítasz meg igazán. Minél inkább megszűröd, hogy kikhez szólsz, annál jobban megfogod azt a szűk célcsoportot.
Ahhoz, hogy sikeres legyél, és jelentős bevételeid legyenek, nincs szükséged arra, hogy milliónyi ember szeresse a zenéd. És bármilyen stílust játszol, mindig lesz az országban egy jelentős számú POTENCIÁLIS közönséged. Ez nem kell hogy 1 millió ember legyen. Ha 500 ember megveszi a koncertjegyed 2500 forintért, az már 1.250.000 Ft bevétel EGY koncerten.
Ha pedig nem korlátozod be magad magyar nyelvű dalokkal, akkor meg világszinten még nagyobb a potenciális közönséged.
Az “emberek” nem egy homogén közeg. Rétegek vannak, és minden műfajnak/stílusnak megvan a közönsége. Innentől kezdve nem az számít, hogy milyen stílust játszol.
Az számít, hogy
1. jó zenét játszol-e (stílustól függetlenül)
2. el tudod-e juttatni a megfelelő célközönségnek a zenéd. Ugyanis BÁRMILYEN jó zenét játszol, mindez semmit nem ér, ha senki nem tud a létezésedről.
Úgyhogy ha azt gondolod, hogy azért nem vagy sikeres a zenéddel, mert nem pop zenét vagy nem rádióbarát/slágeres zenét csinálsz, akkor óriási tévedésben vagy. A hibát ebben a két pontban kell keresned. Vagy nem elég jó a zenéd (stílustól függetlenül), vagy jó a zenéd, de nem tudod, hogyan juttasd el a megfelelő célcsoporthoz.
Hogyan tovább? Katt ide -> Írj jobb dalokat. <-
Vagy katt ide -> Tanuld meg, hogyan juttasd el a zenéd a megfelelő emberekhez. <-