Egy Facebook követő az már rajongó? Ki számít rajongónak?

Néha amikor megosztok egy cikket Facebookon, akkor érkezik egy-egy negatív/kétkedő hozzászólás, és jó esetben az illető nem csak qrvaanyázik, hanem ki is fejti bővebben, hogy mire gondol. És ez azért jó, mert rögtön kiderül nekem, hogy milyen területtel nincs képben, úgyhogy remek ötleted ad egy újabb cikk megírásához.

Úgyhogy ezúton kérlek, kedves olvasó, ha bármivel nem értesz egyet, akkor írd meg nekem. 🙂

Kire mondhatjuk azt, hogy “rajongó”? Egy Facebook követő rajongónak számít? Vagy csak az, aki már megvette a lemezed/koncertjegyed? Vagy aki MINDEN egyes koncerteden az első sorban csápol?

Az igazság az, hogy a rajongói státusz nem fekete vagy fehér, hanem egy széles skála, aminek különböző fázisai vannak. A skála egyik végén azok az emberek vannak, akik legalább egyszer már hallottak a zenédről, a másik végén pedig azok a “hardcore” rajongók, akik MINDENT megvesznek és minden koncerteden ott vannak, ráadásul terjesztik a híredet.

A kettő között pedig vannak akár olyan emberek is, akik lehet hogy már ismerik és szeretik a zenéd, de nem is tudják pontosan, hogy ez most melyik zenekar. (Személyesen tapasztaltam ilyet néhány héttel ezelőtt. Valaki megosztotta a klipünket Facebookon, és odaírta hogy eddig is ismerte a dalt, de csak most tudatosult benne, hogy melyik zenekarról van szó.)

Hogy egy potenciális rajongó melyik fázisig jut el, az elsősorban rajtad múlik.

A probléma a legtöbb előadónál, hogy “exposure” jelleggel promózzák magukat, így a potenciális rajongók csak a skála legelejéig jutnak el. Ahhoz, hogy az ilyen exposure jellegű reklámozás működjön, ahhoz irdatlan nagy pénz és megjelenés lenne szükség. Hogy hol van ez az összeghatár, azt nehéz megmondani, de 20 millió forint alatt ne is gondolkodj.

Ez a major kiadók és egyéb multicégek módszere, akik nagyjából ekkora büdzsével futtatnak fel egy új márkanevet/előadót.

Ennek ellenére a zenészek is ezt próbálják utánozni, és ez a módszer nem véletlenül sikertelen kicsiben.

A “rajongóbázis” építés pontosan ugyanolyan, mint a társkeresés. Nem viccelek.

Hogyan működik a társkeresés? A végső cél (legyen az házasság, vagy “egyéb”) eléréséhez több lépcsőn kell végigmenned a jelölt partnerrel.

1. Első lépés, hogy odamész egy kiszemelthez, köszönsz és bemutatkozol.

2. Utána megbeszélsz egy randit vele.

3. Utána a randin mesélsz magadról, jobban megismer téged.

4. Utána talán még több randi. stb… stb. stb.

A lényeg az, hogy valószínűleg nem a bemutatkozás után várod, hogy a nyakadba ugorjon és ágyba bújjatok.

Természetesen van az a kis százalék, ahol működik a bemutatkozás utáni ágyba bújás. 😀 Viszont ezzel csak minimális számú új “partnered” lesz. És a cél pedig az lenne, hogy minél rövidebb idő alatt minél több új “partnered” legyen.

Tehát hacsak nincs legalább 20 millió forintod, hogy a “sok kicsi sokra megy” alapon összeszedd azt a kis százalékot, aki milliós exposure után a rajongód lesz, akkor elfelejtheted az exposure jellegű promóciót.

A másik probléma ezzel a fajta promóval, hogy a média nem a te tulajdonod. Ha más felületén éred el az embereket, akkor mindig függeni fogsz attól a felülettől. Onnantól kezdve a média és/vagy fizetett megjelenésektől fogsz függni, ugyanis ezek nem a te disztribúciós csatornáid.)

Mi is az az exposure jellegű promó?

– Facebook hirdetés, aminek az a célja, hogy az emberek lájkolják a posztod/weboldalad

– sajtómegjelenés

– rádiós interjú

– Facebook oldaladon posztolás

– előzenekaros/ingyenes koncertezés

Ezekkel a tevékenységekkel azt várod, hogy már a bemutatkozáskor mindenki a nyakadba ugorjon és “lefeküdjön” veled.

Ezért ezekkel a módszerekkel még hosszú évek után is csak nagyon kevés IGAZI rajongód lesz (= aki elmegy a koncertedre!)

Ezt tapasztalatból mondom, én is évekig ezt csináltam, több zenekarral is.

Ezért van az, hogy sok zenekarnál több ezer vagy akár tízezer Facebook oldal követő van, viszont egy koncertre 100 jegyet sem tudnak eladni.

A legtöbb előadónál az egyetlen csatorna a Facebook oldaluk. Pedig kapásból 4 olyan csatornát fel tudok sorolni, ami SOKKAL hatékonyabb mint a Facebook. A Facebook pedig valahol a lista legvégén van.

A Facebook két dologra jó:

1. Új megjelenéseket VENNI (= fizetett FB hirdetés), és ezekkel a megjelenésekkel a potenciális rajongókat a saját csatornádra irányítani, ahol lépésről-lépésre, “randizgatva” kiépíteni velük a kapcsolatot, hogy jobban megismerjenek. (erről a módszerről írok a könyvben)

2. Kapcsolattartásra a már meglévő rajongókkal (bár ahogy írtam, a FB a lehető legrosszabb hatékonyságú csatorna erre a célra!)

A Facebook megjelenésektől NEM LESZEL HÍRES. A rengeteg Facebook megjelenéstől csak EGY megjelenés leszel a többi milliónyi poszt között, amit 5 másodperc múlva elfelejt aki látja, mert már tovább is görgetett egy macskás videóra.

Az újabb és újabb Facebook oldal követők nem lesznek rajongók (ha nincs disztribúciós csatornád), hanem csak rengeteg követő lesz, akik másik hatezer oldalt is lájkoltak, de a 99%-át már el is felejtették.

Hogyan tudod kiépíteni a kapcsolatot, és a potenciális emberekből rajongókat építeni?

Ennek a kifejlesztésén:

– 7 évig dolgoztam
– több millió forintot hirdetésre költöttem
– több százezer forintot tréningekre költöttem, amikből rengeteget tanultam
– RENGETEG módszert kipróbáltam, több zenekarral is

Mindezt a tudásanyagot viszont te egyben megszerezheted itt: https://zeneimarketing.hu/zmk/

 

(Visited 459 times, 1 visits today)