Amikor zenei promócióról van szó, legyen az rajongóbázis növelése, vagy a videoklip megtekintések Youtube-on, sokan próbálnak kreatív módszereket kipróbálni.
A kreativitással nincs is baj, kreatív ötletekkel néha jobb eredményeket lehet elérni, mint szokványos módszerekkel.
Azonban a kamu követők/megtekintések vásárlása nem tartozik ide.
Még mindig vannak, akik azzal próbálkoznak, hogy mesterségesen felturbózzák a Youtube videójuk megtekintését, vagy a zenekar Facebook követőinek számát. (“10 dollárért 10 ezer megtekintés” és hasonló szolgáltatások)
Egy viszonylag új magyar zenekarnál vettem észre tegnap, hogy gyanúsan sok követője van Facebookon. (5-6 ezer körül). A Facebook statisztikák viszont nyilvánosak, így könnyen meg lehet nézni, hogy kik követik az oldalt. (socialbakers.com)
Rögtön kiderült, hogy az oldal követőinek 60%-a indonéz, török stb. Ami egyértelműen vásárolt, nem valós követők.
Azonban ezzel leginkább csak ártanak maguknak.
Most tekintsünk el attól, hogy a megnövelt megtekintések/követők száma senkit nem fog lenyűgözni (Sőt, ha valaki utánanéz, látni fogja, hogy kamu, így csak rosszabbul fog elsülni a dolog).
1. Facebookon a kamu követők növelése leginkább ott fog visszaütni, hogy kevesebb igazi rajongót fogsz elérni, és sokkal drágábban tudsz majd hirdetni.
Az organikus (nem fizetős) Facebook elérések száma minimális, és egyre csökken (2-15% körül mozog). De ha értékes tartalmat osztasz meg, akkor több embert ér el a posztod, és olcsóbban is tudsz hirdetni.
A Facebook az alapján dönti el, hogy értékes tartalmat osztasz-e meg, hogy a posztra mennyien reagálnak (lájkolják, hozzászólnak, megosztják stb.) Viszont ha egy rakás kamu követője van az oldaladnak, akkor egy csomó olyan embernek fog megjelenni a posztod, akiket egyáltalán nem érdekel – tehát nem reagálnak, így a Facebook úgy veszi, hogy nem értékes amit megosztasz = kevesebb megjelenés.
2. Ha szeretnéd, hogy ne csak a Facebook követőid 2-15%-ának jelenjen meg amit kiteszel, akkor hirdetést kell fizetned a posztra. Legyen az egy fontos esemény: lemez megjelenés, fontosabb koncert, amiről azt akarod, hogy az összes Facebook követőd lássa.
Igen ám, csak mivel rengeteg kamu követője van az oldaladnak, ezért egy rakás pénzt fölöslegesen fizetsz majd, hogy olyanoknak jelenjen meg a poszt, akiket egyáltalán nem érdekel.
3. A kamu követőkből SOHA nem lesznek igazi rajongók.
Nem utolsó sorban, az indonéz/török kamu követők soha nem fognak eljönni a koncertre, nem fogják megvenni a lemezt/pólót/akármit. Így majd felvetődik például a szervezőkben, hogy miért nincs senki a koncerteden, amikor 10 ezer Facebook követőd van, és 50 ezres Youtube megtekintéseid.
A rajongók lassú növekedése (vagy épp nem növekedése) frusztráló lehet, de a kamu követőkkel inkább csak ártasz magadnak. Sőt, én amikor azt veszem észre, hogy akár csak 1 valótlan követő téved az oldalra (mint például ma egy indonéz lájkolta a Facebook oldalunkat), rögtön letiltom az oldalról.
Rengeteg módja van, hogy növeld a valós Facebook követők számát:
1. Koncerten akár többször is bemondhatod a zenekar nevét, és hogy Facebookon hol érnek el titeket.
2. Koncert után beszélgess az emberekkel. A személyes kontaktus sokkal többet számít, mint a virtuális. Nem árt, ha van nálad valami promo kártya, amin rajta van a Facebook oldalatok.
3. Ne csak a Facebook előtt ülj, és nézd, hogy mért nem növekszenek a számok. Mozdulj ki, és találkozz élőben emberekkel: menj el más zenekarok koncertjeire, születésnapi bulikra, rendezvényekre… ahova egyébként nem mennél el. Megint csak: a személyes kapcsolat többet ér.
4. A Youtube videók alatt, weboldalon, szórólapon, plakáton legyen fenn a Facebook oldalatok címe.
5. Fizetős hirdetések. Hirdetéssel olyan emberek szeme elé kerülsz, akik egyébként valószínűleg soha nem találkoznának veletek.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a bejegyzésekről: