Így tűnt el az összes like a zenekarod Facebook oldaláról!

Ha van Facebook oldalad, és ma rámentél megnézni, lehet hogy te is észrevetted: eltűnt az összes Facebook követője az oldaladnak. Persze ez ilyen formában nem igaz, csupán azt a számot tüntette el a Facebook, ami megmutatta, hány követője van az oldaladnak.

(Update: ma újra megjelent a követők száma, ami várható volt, mivel gyakran kísérletezik a Facebook, de a trend ettől még valós dolog.)

Azt gondolom, hogy ez nem véletlen, és el is mondom, hogy mi az oka, de először is nézzük meg visszamenőleg, hogy hogyan nézett ki ez a folyamat, ami az elmúlt években ment végbe.

A Facebook lájkok száma, azaz az oldalak követőinek száma nem egyik napról a másikra tűnt el, hanem egy folyamat volt. 2012-ben még egy igen nagy számmal volt kiírva, sőt KÉT helyen is ki volt írva az oldalon:

fan-page-facebook

2014-ben a lájkok számát már sokkal kisebb méretben jelenítette meg a Facebook, ráadásul rövidítve, tehát például 42.000 helyett 42k-t, vagy 4.500.000 helyett 4.5m-t írt ki:

851586_587943001291262_483893598_n

2016-ra (pontosan nem tudom mikor volt a változás) átkerült jobb oldalra, lentebb és még kisebb méretben az oldalunk követőinek száma:

facebookpage

Ha pedig ma felmegyünk a Facebook oldalunkra, nem látjuk a számot. Első ránézésre ez jelentéktelennek tűnhet, viszont szerintem több szempontból is van jelentősége. A Facebooknál semmit nem csinálnak véletlenül, vagy “csak úgy”.

1. Az oldalad követőinek száma nem jelent semmit

Tény, hogy nagyon könnyű elragadtatni magunkat a számokkal, és látni hogy hány “követőnk” (rajongónk?) van, de ez egy téves megközelítés. Egyrészt nagyon könnyű hamis követőket venni. Sőt, valódi célcsoportból is viszonylag olcsón lehet követőket venni (hirdetéssel), DE attól, hogy tízezer ember lájkolta az oldalad, attól még ők nem igazi rajongók! (= akik pénzt is költenek nálad).

Facebook lájkokkal nem tudsz kenyeret venni a boltban.

Facebook hirdetésekkel könnyen elérheted a célcsoportod (tehát azokat az embereket, akik potenciális rajongói lehetnek a zenédnek), viszont a másik oldalon meg nagyon könnyű megnyomni azt a like gombot, és még könnyebb utána elfelejteni!

Ami azt illeti, az utóbbi időben én nem is szoktam ajánlani senkinek, hogy Facebook likeok gyűjtése legyen a célja a hirdetésének, mert nem költséghatékony.

2. Ma már a vevőket (rajongókat) csak vásárolni lehet!

Tapasztalatom szerint alapvetően téves az általános elképzelés a Facebook oldallal és a Facebookon való promócióval kapcsolatban. Valahogy még mindig az a téveszme, hogy a Facebook egy ingyenes kapcsolattartó oldal, amin milliónyi embert elérhetünk, amin vírusszerűen terjednek a kitett posztok. Ha ez igaz lenne, akkor másodpercenként 500 poszt gördülne a szemed előtt.

Amikor ma organikus elérésről beszél valaki, akkor kicsit furcsán nézek. Az organikus elérés (=amikor csak simán kiposztolsz egy tartalmat és nem fizetsz hirdetést) egy plusz eszköz lehet, de én ezt a fontossági lista utolsó helyére teszem.

Ha nem hirdetsz Facebookon, akkor az majdnem annyira hatékony, mintha egyáltalán nem használnád a Facebookot. 

És ez a jelenlegi Facebook oldalad követőire is vonatkozik! Hiába lájkolták az oldalad, amit kiteszel, az a 95%-nak meg sem jelenik.

Ha 1000 követője van az oldaladnak, akkor az organikus poszt 50 embernek fog megjelenni a falán, ebből 5 ember fogja ténylegesen elolvasni, és EGY ember fog rákattintani a linkre.

Bármit is posztolsz, az emberek figyelméért fizetni kell.

Ha belegondolsz, nem sok különbség van aközött, hogy a Facebook oldalad követőnek, vagy pedig más embereknek hirdetsz.

3. A Facebook promóció csak egy töredéke egy jó marketing stratégiának

Egyrészt a Facebooknál sokkal jobb csatornák vannak, másrészt ahogy írtam, nem a lájkok száma fog neked több rajongót és pénzt hozni, hanem egy jó marketing stratégia.

A stratégia annyit jelent, hogy több elemből, több lépésből áll. Ennek a stratégiának nagyon jó építő eleme a Facebook hirdetés. De hirdetni CSAK akkor érdemes, ha megtérülésed van.

A Facebook oldal követés és/vagy poszt lájkolás nem megtérülés. Megtérülés az, ha valaki megveszi a lemezed, vagy egy jegyet a koncertedre.

Ahogy az első pontban már írtam, a Facebook követők száma egyáltalán nem tükrözi a sikert. Mint tudjuk, sokan felturbózzák ezt a számot hamis követőkkel. Illetve egy sikeres Facebook hirdetési kampánnyal akár azt is el lehet érni, hogy sokkal több vevőd legyen, mint amennyi Facebook oldal követőd. 

Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Akkor iratkozz fel hírlevelünkre, mert lesznek hasznos tippek, amiket csak emailben küldünk ki!

E-mail cím:*
Hozzájárulok, hogy hírlevelet kapjak:
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*