Csak tévhit, hogy a koncertezésből több a bevétele egy zenésznek?

 

“Ma már csak koncertezésből lehet megélni egy zenésznek.”

Ha minimálisan követed a zeneipari eseményeket, híreket, esetleg te is zenész vagy, biztos, hogy már hallottad ezt a “hírt”, azonban sokszor érdemes megfigyelni sikeresebb zenészeket, hogyan is boldogulnak, ahelyett, hogy a szóbeszédre hagyatkoznánk.

Biztos vagyok benne, hogy még itthon is sokaknak ismerősen cseng a Pomplamoose nevű amerikai zenei duó neve.  Ők az egyik olyan csapat a sok közül, akik a Youtube által lettek viszonylag népszerűek.

Youtube csatornájukon jelenleg több, mint négyszázezer feliratkozójuk van, videóikon több, mint százmillió megtekintéssel. Facebook oldalukon 140.000 rajongó követi őket.

Nemrég egy 28 napos turnét csináltak, és Jack Conte a csapat egyik tagja a saját szavaival írja le nekünk a teljes történetet, hogy pénzben mennyi befektetésbe került, és végül mennyit pénzt nyertek a 24 állomásos turnén.

“Az őszi turné megtervezéséhez hónapok kellettek, ami rengeteg rizikóval és adóssággal járt. Világosítást kellett bérelnünk, hotel szobákat, furgont, összeállítani egy csapatot, hangszer tokokat kellett vennünk az útra és utánfutót kellett bérelni. és…

Ezeket mindet Natalynak és nekem kellett előre kifizetni. Mivel nincs mögöttünk kiadó, aki pénzelte volna a turnét, ezek a kiadások a bankkártyánkról jöttek le, egészen pontosan 24.000 dollár (5.6 millió forint). Aztán reménykedtünk, hogy ez visszajön a jegyeladásokból.

Azt is tudtuk, hogy amint elindultunk, a zenekartagoknak, és a csapatnak hetente kell fizetnünk. Összesen az egész turné alatt 43.947 dollárba került ez.

A turné teljes költsége 147.802 dollár lett (36 millió forint)

Mi került ilyen sokba? Örülök, hogy megkérdezted.

26.450 dollár 
Eszközök bérlése, fények, furgon bérlés, utánfutó bérlés, hangszer tokok, backline.

17.589 dollár 
Hotel és kaja, Best Western hotel, semmi extra.

11.816 dollár 
Benzin, repülőjegy, parkolási díjak.

5445 dollár 
Biztosítás.

48.094 dollár 
Fizetés és napidíj a csapatnak. Naponta 20 dollárt kapott mindenki kajára.

21.945 dollár 
Merch legyártása és publicitás (egy rádió hirdetés, Facebook hirdetések, egyéb hirdetések)

16.463 dollár 
Jutalék a koncertszervezőnknek.

BEVÉTELEK 

Szerencsére volt bevétel is:

97.519 dollár
A részünk a jegyeladásokból.

29.714 dollár
Merch eladás: póló, sapka, CD, poszter.

8750 dollár
Hál’ Istennek a Lenovo cég szponzorálta a turnénkat.

A VÉGEREDMÉNY 

Bevétel: 135.983 dollár, kiadás: 147. 802 dollár. 

Igen, ez bizony 11.819 dollár veszteség. (2.9 millió forint)

koltsegesturne

De ez nem egy szomorú történet. Tudtuk, hogy ez költséges lesz, mégis meg akartuk csinálni. Elmehettünk volna duóban is fellépni, és akkor megspóroltunk volna 50.000 dollárt. De ez egy fontos lépés volt, hogy egy igazán dögös showt rakjunk össze, hogy az összes helyszínre visszahívjanak minket.

Végülis a Pomplamoose köszöni, jól van. Natalyval fejenként 2500 dollárt (615 ezer forint) keresünk havonta az interneten keresztül az eladott zenékkel, és rajongói támogatásokkal.”

Tanulság?

Mindenre van ellenpélda. Ma már nincs olyan, hogy EGY biztos út a zenei pályán. Ha valaki azt állítja neked, hogy ő márpedig tudja az egyetlen biztos módszert, azt az illetőt kerüld el nagy ívben, mert valószínűleg még nálad is kevesebbet tud a zeneiparról.

szeretnél sikeresebb lenni, és több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel a hírlevelünkre, mert lesznek tippek, amiket CSAK emailen küldünk ki, a blogba nem kerülnek fel:

E-mail cím:*
Hozzájárulok, hogy hírlevelet kapjak:
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*