A marketing egy kicsit pszichológia is. Meg kell tanulnunk, hogyan gondolkodik a közönség (=vevő). Mi készteti arra őket, hogy az egyik helyen költik el a pénzüket, és nem a másik helyen.
Nagyon gyakori tévhit, hogy az emberek az olcsót keresik, vagy az ingyenest. Ezért a zenekaroknál is megjelent, hogy “ingyenes belépő”, hátha akkor sok ember eljön.
Ez az ötlet több helyen hibádzik. Az emberek nagyon kevés esetben (szinte soha) nem az alapján döntenek, hogy milyen koncertre mennek el, hogy ingyenes-e, vagy olcsó a jegy. Sőt az olcsó/ingyenes koncerttel te beárazod, leértékeled magad, így aki nem is ismer, az is látni fogja, hogy ez valami olcsó = értéktelen dolog.
Természetesen van az a réteg, akik az olcsó és ingyenes dolgokat keresik, kérdés, hogy te szeretnéd-e, hogy ők legyenek a közönséged…
Számtalan felmérés és kísérlet kimutatta, hogy az emberek fejében ami olcsó = értéktelen, és ami drága = értékes.
Szerinted mi az oka, hogy a legdrágább telefonmárka, az iPhone a világ legnépszerűbb telefonmárkája? Az Apple rajongók annyira fanatikusok, mintha valami vallás lenne. Az iPhone a legjobb telefon a világon? Szerintem ezt nagyon sokan vitatnák. Az biztos, hogy a sikerének nagyon sok köze van ahhoz is, hogy legalább kétszer annyiba kerül, mint bármely másik márka.
Robert B. Cialdini – A hatás c. (marketingpszichológia) könyvében ír le egy tanulságos történetet erről. Egy ékszerbolt tulaja egy bizonyos ékszer kollekciót próbált eladni, ami valahogy nem tudott elkelni. Az üzlet akármelyik részére tette a cuccot, kiemelte, vagy a kirakatba rakta, sehogy nem akarták megvenni. Egyszer csak elege lett, leírta az alkalmazottnak egy cetlire, hogy írja ki féláron az ékszereket, hátha így elviszik. Az alkalmazott véletlenül félreolvasta, és kétszeres, tehát dupla árat írt ki. A legnagyobb meglepetésükre a kollekció összes darabja elfogyott. Ugyanaz az ékszer volt, de dupla áron kellett csak az embereknek.
Nekem személyes ismerősöm egy nagyon jó könyvet kiadott, és annak ellenére, hogy tényleg jó volt a könyv, alig-alig vették. Én hónapokig nyaggattam, hogy emeljen árat, nem akarta elhinni nekem. Aztán egyszer csak megtört a jég, és azt mondta: tudod mit? kipróbálom! A könyv árát háromszorosára emelte, és az összes elfogyott.
Az esetek túlnyomó többségében ami drága az tényleg értékes is, ezért az agyunk – hogy ne kelljen állandóan nehéz döntéseket hoznia – így leegyszerűsíti a döntést. Drága = értékes. Olcsó = értéktelen.
Önmagában persze az áremelés még nem fog tömeget behozni. Tehát ha holnap kiírod, hogy a belépő 2000 forint, ne várd, hogy hatezren elmennek a koncertre. Ahhoz egy kicsit több kell, hogy árat tudj emelni:
– értéket kell nyújtanod
– marketingezned kell (ha senki nem tudja, hogy koncerted van, akkor hogy várod, hogy elmenjenek rá?)
Az embereknek van pénze, csak nem nálad költik el jelenleg. Sőt olyannyira költekeznek, hogy azt a pénzt is elköltik, amit még meg sem kerestek: hitelbe verik magukat, csak hogy költeni tudjanak!
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blogbejegyzésekről: