5 képesség, amit a zenészeknek meg kell tanulni, de zeneiskolában nem tanítják

Music_Lessons_Guitars_Tulane

Biztosan hangsúlyoztam már, de ha még nem eleget, akkor most újra: a sikeres zenei karrierhez jó zene kell. Jó dalokat kell írni, jól kell élőben zenélni.

Azonban csak zenével foglalkozni önmagában kevés. 20 évvel ezelőtt elég volt ennyi is, de 20 évvel ezelőtt nem volt piaci verseny.

Egy zenekar is ugyanolyan vállalkozás, mintha bármilyen más terméket/szolgáltatást árulnál. Bármennyire jónak gondolod magad, NEM állsz senki és semmi fölött, csak azért mert művész vagy.

Ismerek olyan vállalkozásokat, akiknek egyáltalán nincs szüksége marketingre, mert folyamatosan vannak ügyfeleik, vevőik. Ők a ritka és szerencsés kivétel.

Sajnos a zenész nem tartozik ide, sőt a zenész szakma talán az egyik legnehezebb ilyen szempontból, egy zenésznek van a leginkább szüksége marketingre. 

Kiadtál dalokat, lemezt, videoklipet, koncerteztél – de senki nem veszi a zenéd, alig járnak a koncertedre, a Facebook oldaladon csak 600 követő van. Ismerős helyzet?

Vállalkozóként ma már nem elég a zenéd (terméked) fejlesztened és létrehoznod. Ezt megtanítják neked a zeneiskolában/zeneakadémián. De azt nem, hogy hogyan legyél sikeres vállalkozó.

Mik azok a képességek, területek, amiket egy zenésznek (vagy bármilyen vállalkozónak) fejlesztenie kell, hogy sikeres legyen: 

1. Vizuális dolgok ismerete 

A vizuális dolgok szerves, elválaszthatatlan részei a zenédnek. Pláne most, hogy digitális korszakot élünk. Weboldal, videók, logo, fotók, plakát, CD borító, öltözködés stb. Olyan világban élünk, ahol a vizuális dolgok jobban dominálnak, mint bármi más.

Nem kell, hogy elvégezz egy grafikus sulit, grafikusnak lenni egy külön szakma, és az ilyen munkát mindig profi szakemberre kell bíznod. Attól, hogy le tudod tölteni a Photoshopot, még nem leszel grafikus. Ugye a gitározást sem bíznád a szomszédra, csak mert vett egy gitárt múlt héten?

De minimális alap dolgokat meg kell tanulnod ahhoz, hogy például ki tudd választani a számodra ideális grafikust, fotóst, videóst, és el tudd nekik mondani rendesen, hogy mi az elképzelésed. (és az ne valami életképtelen hülyeség legyen, aminek semmihez nincs köze)

A grafikusnak (és fotósnak, videósnak) nem az a dolga, hogy kitalálja neked az arculatot. Az ő dolga csupán a kivitelezés. Bár rájuk is bízhatod a dolgot, csak nem biztos, hogy az eredmény olyan lesz, ami illik hozzád, és neked is tetszik majd. Kell, hogy legyen konkrét elképzelésed mielőtt felfogadsz bárkit.

Példa: Szeretnél egy zenekari logót? Keress rá Google-ben, és nézz meg legalább 100 profi logót. Válassz ki párat, amik a legjobban tetszenek és illik a zenédhez, küldd el a grafikusnak ezeket, hogy tudja milyen irányba menjen.

2. Technikai dolgok 

A technikai dolgokhoz tartozik például a weboldalad, Facebook és egyéb közösségi oldalad profi használata. Vagy stúdió szoftverek, amikkel fel tudod venni magad (még ha csak demo szinten is). Videó készítő programok, amikkel egyszerű videókat tudsz készíteni.

Megint csak azt mondom, hogy nem kell megtanulnod programozni, én sem tudok, de minimális szinten bele tudok nyúlni a HTML kódokba, hogy például kicseréljek egy fotót, vagy apró változtatást csináljak.

A Youtube tele van millió ingyenes oktatóvideóval, ahol szinte nincs olyan, amit ne tudnál megtanulni. Már a pénz sem kifogás arra, ha nem tudsz valamit.

Ezeket rábízhatod másra is, csak azzal az a baj, hogy:

– ha ingyen csinálja egy ismerős, az garantáltan pocsék munka lesz, VAGY heteket, hónapokat kell majd várnod rá

– pénzért csinálja egy profi, ami bizonyos esetekben muszáj, de egy kezdő zenekar esetében luxus pénzt kiadni olyan dolgokra, amit 30 perc Google-zással te is meg tudsz tanulni

3. Üzleti dolgok 

Ide tartozik többek közt az, hogy vállalkozásként kezeled-e a zenekart, vagy hogyan bánsz a pénzzel.

Ha azt hiszed, hogy te művész vagy, és ezért mindenek felett állsz, neked nem kell ezekkel foglalkoznod, akkor szinte garantált a bukás.

A zenészek jelentős része (és sok kezdő vállalkozó) például nem tudja, hogy a vállalkozás pénze NEM a te pénzed. Az okosabb zenészek a bevételük 50% vagy akár 100% át is visszaforgatják az első években.

A Pannonia Allstars Ska Orchestra egyik tagja mondta nekem, hogy ők a kezdetektől fogva visszaforgatták a koncertgázsi 50%-át. Nem véletlen a sikerük.

A legtöbb zenekar viszont a gázsi 100%-át feléli, ezért soha nem fog egyről a kettőre jutni. Egyenes út a bukáshoz, ha a teljes gázsit szétosztjátok, és elköltitek.

4. Marketing 

20 éve elég volt megnyitni egy boltot, vagy épp zenekart alapítani, és ömlöttek a vevők/rajongók. Ma már piaci verseny van, és két ugyanolyan minőségű zenekar közül az lesz sikeres, amelyik marketinget folytat.

Ha a rajongók nem nálad költik el a pénzüket, akkor majd a konkurenciánál. 

Azok a kezdő (sikeres) vállalkozók, akik a zenészekhez hasonlóan kevés pénzből gazdálkodnak, mind saját maguk marketingeznek. (és még ha elérnek egy magasabb szintet, akkor sem biztos, hogy átadják másnak)

Vagy te úgy gondolod, hogy zenésznek lenni annyira könnyű, hogy nincs szükség marketingre?

5. Pozitív gondolkodás 

“Ha azt hiszed, hogy képes vagy rá, vagy azt hiszed, hogy nem – mindkét esetben igazad van.” – Henry Ford

Egy vállalkozónak elengedhetetlen a pozitív gondolkodás, egy zenésznek meg pláne. A gondolkodásmódod mindenhol át fog jönni, akár a rajongókkal kommunikálsz, akár koncertszervezőkkel építesz kapcsolatot.

Negatív emberek aligha érnek el sikereket, és mi magyarok hajlamosak vagyunk mindenben egyből a negatívat látni, vagy eleve a rosszat feltételezni. (Tisztelet a kivételnek.)

Pozitív gondolkodással sokkal tovább tudsz eljutni, és ez nem valami ezoterikus sületlenség, hanem tudományos tény.

Ha úgy érzed, nehezen megy, és mindenben csak a rosszat látod, először is fel kell ismerned, hogy a saját utadban állsz, másrészt olvass motivációs könyveket, tananyagokat.

 

Hogy milyen képességeket érdemes fejleszteni egy mai zenésznek, arról biztos vagyok benne, hogy lehetne még folytatni a listát, de egyelőre talán ezek a legfontosabbak, amik egy bejegyzésbe bele is férnek.

Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blogbejegyzésekről: 

E-mail cím:*
Hozzájárulok, hogy hírlevelet kapjak:
Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot:*