Négy olyan gondolatot szeretnék megosztani veletek, amik fontosak a zenei karrierben. Mind a négy pont a gondolkodásmódra fókuszál, amivel sikeresebben tudod majd promótálni a zenéd.
1. Nem minden rólad szól
Ha szeretnéd “eladni” az embereknek a zenéd, először nyújtanod kell nekik valamit.
Állandóan figyelem a hazai és külföldi zenészeket, zenekarokat, hogyan promózzák magukat, és valahogy még mindig nem értik. Nem értik, hogy nem kizárólag magukról kell, hogy szóljon minden.
“Gyere el a koncertemre”
“Vedd meg a CD-m”
“Hallgasd meg a zeném”
“Nézd meg a videóm”
Én, én, én, én…
Mindenki saját magáról szeret beszélni. Ha azt akarod, hogy a közönség felfigyeljen rád, akkor róluk kell beszélned.
Vond be őket, például versenyekkel, vagy KÉRDEZZ tőlük, hogy döntsenek melyik dizájn legyen az új CD borítótokon. Az emberek imádják kifejteni a véleményüket. (Még akkor is, ha nem értenek valamihez).
2. A célzás nélküli promóció csak idő és pénz pocsékolás
A zenéd promótálása nélkülözhetetlen a zenei karrierhez, elvégre ha az emberek azt sem tudják, hogy egyáltalán létezel, akkor hogy fogják meghallgatni a zenéd?
(Még mindig azt hiszed, hogy elég megosztanod Facebookon 326 ismerősnek?)
Azonban nem minden promóciónak van értelme. Bizony, sokan csak az idejüket és pénzüket pocsékolják, amikor a zenéjüket próbálják hirdetni.
Ha olyanoknak hirdetsz, akiket egyáltalán nem érdekel a zenéd, az totális időpocsékolás. Olyanokat kell megcéloznod, akiket érdekel amit csinálsz.
3. A zenei marketing folyamatos kell, hogy legyen
A zenei marketing körforgásnak soha nem lehet vége, ha eredményt akarsz elérni.
Zenészként állandóan promótálnod kell a zenéd valamilyen formában. Ha csak három dalod van, akkor is.
Hallottam már olyan butaságot zenésztől, hogy “megjelent a lemez hat hónapja, egyszer már promótáltuk, most már nem lehet, mert régi”.
Ha a Dave Matthews band ezt mondaná, akkor még meg is érteném, mert az ő promóciójukat valószínűleg a fél világ látja. (de ők X millió dollárt költenek marketingre). Viszont ezt egy 600 fős rajongóbázissal rendelkező zenekarvezető mondta, akik kb. 20 ezer forintot sem költöttek promóra.
Nem számít, hogy mennyire hirdeted magad, és mennyi ideje, a legtöbb ember még SOHA nem hallott rólad. (Ha csak nem te is 200 milliót költöttél reklámra.)
4. A zenei marketing igenis pénzbe kerül
A hatékony hirdetés pénzbe kerül. Tipikus zenész betegség, hogy mindenki mindent ingyen akar, persze ezért cserébe maximum gázsit várnak.
Igen, nagyon-nagyon sok módja van, hogy ingyenesen hirdesd a zenéd, de a zenekarok többsége azért nem lesz soha sikeres, mert kizárólag az ingyenes módszereket használják.
“De nekem nincs pénzem” – hallom sokszor.
Erre mindig meg szoktam kérdezni: Mennyi pénzt költesz el havonta cigire, fűre, alkoholra, a legújabb okostelefonra? Érdekes, azokra mindig van pénz. Ha ezek fontosabbak, akkor maradj csak hobbizenész.
Az esetek közel 100%-ában ez egy hazugság, hogy nincs pénze a zenésznek, csak épp másra szórja el.
Ismerek olyan zenészt, akinek (nem hazudok) 15 darab hangszere van, mert évente kettőt vesz 200.000 és 1 millió forint körüli egy darab hangszer ára. De amikor említettem neki, hogy havonta 2000 forintot kéne költenie hirdetésre, azt mondta: nincs pénze!
Mennyi pénzt költesz havonta pizzára? Ahelyett hogy olcsón főznél magadnak valami egészséges kaját. Megvan a legújabb okostelefon? Menő… ott valahogy varázslatos módon volt pénzed.
Mondj nekem olyan vállalkozást, amit pénz nélkül be lehet indítani. Nem létezik.
A legrosszabb dolog, amit tehetsz, hogy megírod a legjobb dalokat, mindent beleadsz a próbateremben, stúdióban, aztán nem költesz pénzt a hirdetésre, és így SENKI nem fog hallani a zenédről.
Szeretnél több pénzt keresni a zenéddel? Iratkozz fel, hogy ne maradj le a blog bejegyzésekről: