Sokan szoktátok kérni, hogy ajánljak könyveket, tananyagokat zeneipari témában. A helyzet az, hogy ilyenkor mindig “bajban vagyok”, mert nem tudok őszintén olyat ajánlani, ami ár-érték arányban megérné.
Az elmúlt 5 évben több százezer forintot költöttem könyvekre, tananyagokra, és az igazság az, hogy a zeneipari “guruk” 99%-a soha semmit nem ért még el a zenéjével, nem épített még közönséget.
Van egy-két olyan tananyag, ami tényleg jó, viszont ezek nem magyar pénztárcára vannak szabva.
(Kb. 200-300 ezer forintnál kezdődnek)
Sajnos nem túl jó a helyzet ezen a területen, részben ezért is adtam ki a tananyagot. Ha lennének jó anyagok, akkor semmi értelme nem lett volna kiadnom egy újabbat.
Azt viszont nagyon erősen ajánlom, hogy mielőtt bármilyen anyagot megveszel, nézz utána, mennyire hiteles a szerző.
1. Mennyire aktív zenész? Keres-e pénzt a zenéjéből, épített-e már közönséget?
Ezt olyan adatokból meg tudod nézni, mint például a Facebook oldal követői száma (a zenei projectjének a Facebook oldala!), koncertfotók stb.
Viszont vigyázni kell, mert vannak akik kamu követőkkel húzzák fel az oldalaikat. Ez azt jelenti, hogy úgynevezett klikkfarmokkal vagy robotokkal “turbózta fel” a Facebook követői számát, nem valódi rajongókkal.
Hogyan tudod ellenőrizni, hogy valakinek valódi követői vannak-e? A www.socialbakers.com oldalon meg tudod nézni országokra lebontva bármelyik FB oldal statisztikáját.
Ha valakinek sok követője van a hírhedt klikkfarm országokból (Philippines, India, Indonézia, Bangladesh stb.), az már nyilvánvalóvá teszi. Illetve ha a saját országából kevesebb mint 50% a “rajongók” száma, az is gyanús.
Hány ember jelöli vissza a Facebook eseményeit? (koncertjeit)
Facebook követők ide vagy oda, ezek az online számok még nem feltétlenül tükrözik a valóságot. Hiába van valakinek tízezer követője, ha a koncertjeire száz jegyet sem tud eladni.
2. Saját maga érte el a sikereket, vagy kiadó segítségével?
Ez egy nagyon fontos szempont. Egy kiadónál általában nem a zenész foglalkozik a marketinggel, így legtöbbször sem rálátása, sem tapasztalata nincs.
Például egy major kiadó (Sony, Universal, Warner) gyakran 200 millió forintot költ CSAK a marketingre, amikor egy új projectet futtat fel.
Illetve a kiadóknak már megvan a kiépített kapcsolatrendszere, és metódusai.
Számtalan példát láttam, hogy egy zenész otthagyott egy sikeres (kiadó által felfuttatott) projectet, hogy “majd ő megmutatja hogy egyedül is képes”, aztán miután egyedül nem boldogult, visszasírta magát a kiadóhoz.
Egy független zenésznek teljesen más metódust kell követnie.
Hogy egy példával éljek: Totál más alkalmazottként dolgozni a Coca Colanál, és totál más egy saját mikro vállalkozást felfuttatni a semmiből és kevés pénzből.
3. MIKOR érte el a zenei sikereket?
Tudjuk, hogy a zeneipar teljesen megváltozott az elmúlt 10-15 évben.
(Túl hosszú lenne a cikk, ha elkezdeném sorolni, mennyi minden megváltozott.)
Azok a módszerek, amik régebben működtek, ma már nem működnek, így ma már szinte egyáltalán releváns, hogy hogyan futott fel egy zenekar 15-20-30 évvel ezelőtt.
Sokkal hitelesebb egy olyan zeneipari “guru”, aki mondjuk az elmúlt 5-10 éven belül futtatott fel sikeres zenei projectet.
Már csak azért is, mert az elmúlt években már a kiadók sem nagyon kockáztatnak, és inkább szeretnek olyan zenekarokra lecsapni akik MÁR sikeresek.
Bármennyire is ígéretesnek tűnik egy könyv vagy tananyag vagy tanfolyam, ha ebből a három pontból csak EGY is hibádzik, akkor már erősen kérdőjeles, ami a hitelességet illeti.
Olvass bele ingyen a független zenészeknek szóló tananyagba: