Ezért NE kövessék az ismerőseid a Facebook oldalad

Egy zenész kolléga épp most posztolta ki Facebookra, hogy mivel nagyon sok ismerősét meghívta, hogy kövessék a Facebook oldalát, ezért a Facebook letiltotta neki ezt a funkciót és nem érti, hogy miért nem engedi a Facebook, hogy ingyen reklámozza a zenekarát.

Először is az utóbbi felvetésre reagálok röviden. Ma már nem létezik olyan, hogy ingyen tudsz valamit reklámozni.

Legyen az egy zenei produkció, vagy bármilyen más vállalkozás, ahhoz, hogy többen ismerjék meg amit kínálsz, az neked vagy pénzbe, vagy időbe/munkába kerül. A Facebook nem egy ingyenes hirdetési felület.

A másik kérdés, hogy egyáltalán van-e értelme meghívni az ismerőseid, hogy kövessék a Facebook oldalad?

Én azt mondom, hogy nincs, sőt több kárt okoz, mint hasznot.

Sok kezdő zenekar csinálja, hogy indít egy Facebook oldalt, és meghívja az összes ismerősét, mert azt gondolják, hogy minél nagyobb követőszámnak kell megjelennie az oldalon, hogy komolyan vegyék a zenekart.

Ezzel a módszerrel akár 200 – 300, sőt akár még 2000 követőt is össze lehet hozni. De valójában ez több kárt okoz neked, mint hasznot.

Az ismerőseid ugyanis nem feltétlenül célcsoportja a zenédnek. Rengeteg olyan ismerősöd fogja bekövetni az oldalt, aki csak segíteni akar, jó fej akar lenni, de valójában nem érdekli az amit csinálsz. Ha azt gondolod, hogy a te zenéd az összes ismerősödet érdekli, akkor álomvilágban élsz. A világon nem létezik ilyen zene.

Miért probléma ez? Azért, mert a Facebook úgy működik, hogy ha kiposztolsz valamit, akkor először a követők egy kis százalékának jeleníti meg a tartalmat, nem az összes követődnek. Ha ez a kis százalék pozitívan reagál a posztodra (kommentek, lájkok, megosztások), akkor a Facebook az oldalad további követőinek is megjeleníti a posztod.

Ha viszont van százezer követőd, és az első 500 ember nem reagál semmit a posztodra, akkor a Facebook a többi embernek sem fogja megjeleníteni a posztodat.

Tehát az ismerőseid lehet hogy jófejségből tömegesen bekövetik az oldalad, de mivel a posztjaidra már nem fognak reagálni, ezért ezek a “kamu” követők le fogják rontani az oldaladon az interakciókat (engagement) és így azokhoz sem jut el a posztod, akiket érdekelne.

Ez azért működik így, mert naponta irdatlan mennyiségű tartalmat posztolnak ki az emberek ÉS a cégek is, ezért lehetetlen hogy mindenki minden posztot lásson. Ezért valamilyen szűrő kell, hogy legyen, nyilván olyan tartalmat fog az emberek elé tenni a Facebook, amire láthatóan sokan reagálnak, az érdektelen posztok pedig eltűnnek a süllyesztőben.

Fontos megérteni, hogy amit te kiposztolsz, az nem feltétlenül MINDENKINEK érdektelen, de ha olyanok követik az oldalad, akiket mondjuk nem érdekel, hogy mikor lesz koncerted, akkor nekik érdektelen.

Tehát jobban jársz, ha olyanok követik be az oldalad, akiket érdekel is az amit csinálsz. De ez még csak az egyik része a dolognak.

A másik kérdés az, hogy tudod-e “rendesen használni” a Facebookot?

Az emberek nem azért vannak Facebookon, hogy reklámokat nézzenek. Ha azért akarsz Facebook követőket, hogy kizárólag reklámot posztolj (“vedd meg a CD-nket” vagy “vegyél koncertjegyet”), akkor mindegy, hogy kik és mindegy hogy hányan követik az oldalad, mert egy idő után senki nem fog reagálni a posztjaidra.

Brandan Kane amerikai marketinges a “One Million Followers” c. könyvében arról ír, hogyan tudsz 30 nap alatt 1 millió követőt szerezni. A könyvben felteszi azt a nagyon fontos kérdést, hogy biztosan ezt akarod-e? Ha elérnéd az 1 millió követőt mondjuk holnap, akkor fel lennél-e készülve arra, hogy folyamatosan értékes tartalmat posztolj nekik?

Ez is ugyanarról szól, hogy ha te csak reklámot akarsz posztolni magadról, akkor mindegy, hogy hány követőd van, nem lesznek interakciók a posztjaidra.

Követőket szerezni az egy dolog, de ahhoz, hogy meg is tartsd őket ÉS bármi hasznod is legyen belőle, ahhoz a követőkkel folyamatos kapcsolatot kell tartani, méghozzá számukra értékes tartalommal.

Térjünk vissza az ismerősök meghívására. Mi az, amit érdemes csinálnod helyette?

Ha nulláról indítasz egy Facebook oldalt, akkor az első párszáz vagy ezer követőt inkább Facebook hirdetéssel érdemes beindítani. De azt is minél pontosabban célozva, és olyan tartalommal, ami érdekelheti a célcsoportodat, hogy biztosan olyanok kövessenek be, akiket érdekelhet amit csinálsz.

Nagyon könnyű Facebook hirdetést indítani és fillérekből követőket szerezni, de ha nem jó stratégiával csinálod, akkor az semmivel nem lesz jobb, mintha az ismerőseid hívtad volna meg.

Sokaknál felvetődik, hogy nincs pénzük hirdetésre. A zenei marketing tananyagban arról is írok, hogyan tudsz pénzt szerezni a zenédhez, illetve olyan módszerekről is, amikkel közönséget tudsz építeni anélkül, hogy hirdetést kellene fizetned.