Hogyan tudsz kezdő zenekarral befutni – a Starbucks titka

Ebben a blogban gyakran van szó arról, hogy egy zenésznek/zenekarnak vállalkozóként kell gondolkodnia. Ezt a gondolatot fogom most kicsit más megvilágításba helyezni, és remélhetőleg neked is legalább akkora rádöbbenés lesz, mint nekem volt.

Önmagában a zenélés vagy zene készítés ma már nem elég. Az hogy zenélsz, nem egy vállalkozás… a zene csak a termék. (Ez persze csak egy kifejezés, és egyáltalán nem minősíti a produktumot.)

Miért mondom ezt? Vegyük példának a Starbucks kávézót. Milyen bizniszben van a Starbucks? Erre most sokan azt felelnék, hogy “természetesen a kávébizniszben”. Pedig nem így van. A kávé csak a termék.

A Starbucks (mint ahogy ma már a legtöbb vállalkozás) a disztribúciós biszniszben van. Mit jelent ez? A Starbucksnak több, mint 60 országban van kávézója: ingatlan befektetések. Ezek a befektetések teszik neki lehetővé, hogy értékesítse a kávét. A kávézók a Starbucks disztribúciós csatornája.

Mi lenne, ha elvennénk a Starbuckstól a kávézókat, mi maradna akkor? Egy raktár épület, ami tele van kávéval: a termék. Azt hiszem egyértelmű, hogy a kávézók nélkül rögtön csődbe menne a Starbucks, akármilyen jó is lehet a kávéja.

Ma már bármilyen saját terméket hozol létre (pl. a zenei produkciód!), te is a disztribúciós bizniszben vagy.

Erre most azt mondod, hogy: “dehát ez a kiadó/zenei disztributor feladata”.

Sajnos mindkettő hibádzik.

Kiadók. Gondolom feltűnt, hogy a kiadók ma már csak nagyon-nagyon ritka esetben foglalkoznak kezdő, ismeretlen zenészekkel.

És minél komolyabb a kiadó (tehát minél többet tud tenni érted), ez annál inkább igaz. Egy komolytalan kiadóhoz baromi könnyű bekerülni (hiszen papíron ma már bárki lehet kiadó), de cserébe nem is fogsz semmit kapni érte.

Zenei disztribútorok, és online zeneboltok. Nos ezzel csak az a baj, hogy hiába teszed fel a zenéd iTunesra és Spotifyra. Ha már fent van a zenéd ezeken a helyeken, akkor tudod, hogy miről beszélek. Ha pedig még nincs, akkor rá fogsz jönni.

Ezekben a zeneboltokban még milliónyi másik előadó zenéje is ott van, és esélyes hogy szinte senki nem fog rád találni. Spotify-on a dalok 25%-át SOHA senki nem játszotta még le.

A másik probléma ezekkel a felületekkel (iTunes, Spotify stb.), hogy ezek a felületek nem a te tulajdonod! Semmilyen hatással nem tudsz lenni arra, hogy ott a felhasználók megtaláljanak, vagy egyáltalán kommunikálj velük. Az iTunes az Apple disztribúciós csatornája, nem véletlen, hogy amíg az előadók 90%-a filléreket (vagy semmit nem) kap, addig az Apple csilliárdokat kaszál a zenékből.

Szerencsére ma már fillérekből el tudsz kezdeni felépíteni egy saját disztribúciós csatornát (hála az internetnek). Ez alatt nem azt kell érteni, hogy egy saját iTunes zeneboltot kell indítanod, hanem azt, hogy egy saját csatornán építed ki a közönséggel/rajongókkal a kapcsolatot.

És ehhez SENKIRE nincs szükséged, sem kiadóra, sem menedzserre, sem média megjelenésekre!

Hogyan tudod ezt megvalósítani?

Alapvetően két dolog kell hozzá:

1. Újabb és újabb emberekhez kell eljuttatnod a zenéd. Ezt mindjárt elmondom, hogyan tudod megvalósítani.

2. Létre kell hoznod egy olyan csatornát (weboldalak és egyéb online eszközök), amivel kiépíted a kapcsolatot a potenciális rajongókkal, hogy utána megvegyék a lemezed és a jegyet a koncertedre. Ez egy viszonylag összetett rendszer, de enélkül semmi értelme nincs hirdetni vagy megjelenni bárhol!

Nézzük az elsőt: hogyan tudsz több és több potenciális rajongóhoz eljutni?

Az amatőr módszer az, ha próbálsz “organikus módon” eljutni emberekhez:

– Facebook oldaladon posztolgatsz, hátha eljut valakihez a poszt
– nyereményjátékot hirdetsz megosztásért cserébe
– rádió interjúkat próbálsz összehozni
– sajtóban, magazinokban próbálsz megjelenni
– ingyenes koncerteket vállalsz, hátha “valakinek” megtetszik a zenéd
– előzenekarként fellépsz ingyen, vagy még fizetsz is érte

A fenti tevékenységeknek az a hátránya, hogy iszonyatos sok munka, viszont cserébe iszonyatosan kevés, vagy közel nulla eredménye van. Nagyon kevés potenciális rajongóhoz jutsz el így, még hosszú évek után is. Honnan tudom? Onnan, hogy én is ezt csináltam több zenekarral is hosszú évekig.

Hogyan lehet ezt profi módon csinálni?

Hát úgy, ahogyan ezt más sikeres vállalkozók is csinálják: vásárolni kell az új látogatókat.

Új “vevőket” ma már szinte kizárólag vásárolni lehet. (Félreértés ne essék, a fentebb említett tevékenységek sincsenek ingyen, hiszen az időddel és munkáddal fizetsz minimum!) Miért mondom, hogy “vevők”? Mert ők azok akik megveszik a lemezed vagy a jegyet a koncertedre.

Fontos leszögeznem, hogy itt nem kamu Facebook követők vásárlásáról beszélek! Sőt, már írtam erről a blogban, hogy semmiképp nem ajánlom a kamu követők vásárlását, mert saját magadnak ártasz vele. (és senkit nem érdekel, hogy hány követőd van).

Amikor azt mondom, hogy vevőket kell vásárolni, akkor Facebook hirdetésre gondolok. Facebook hirdetés az, amikor pénzt fizetsz a FB hirdetési felületén azért, hogy potenciális embereknek jelenjen meg a hirdetésed. Más hirdetési felületek is léteznek, de jelenleg a FB-on a legolcsóbb és leggyorsabb eljutni az emberekhez.

Persze ma már bárki létre tud hozni Facebook hirdetést pár kattintással, DE a hirdetés csak az első lépcsőfok a rendszerben, és ha a többi része hiányzik, akkor nincs megtérülés.

Ha pedig nincs megtérülés, akkor teljesen értelmetlen hirdetni (bármelyik módszert is választod), mert csak egy feneketlen gödörbe öntöd a pénzed.

Kicsit olyan ez, mintha a Starbucks telenyomná óriásplakáttal a várost, de egyetlen kávézót sem nyitna a helyen.

Tehát a hirdetést, az újabb és újabb látogatókat össze kell kötnöd a saját disztribúciós csatornáddal ahhoz, hogy kiépítsd velük a kapcsolatot ( = jobban megismerjenek téged és a zenédet) és utána vevőkké váljanak. Ennek a rendszernek, a saját disztribúciós csatornádnak a kiépítését lépésről lépésre leírtam a könyvben. Egészen a Facebook hirdetésektől kezdve, azaz hogyan hozz a lehető legolcsóbban lézerpontossággal célzott látogatókat.

És még csak híresnek sem kell lenned ahhoz, hogy elképesztően jó eredményeket érj el. Ezért van az, hogy az én szinte teljesen ismeretlen zenekarommal 500-nál is több jegyet eladok egy budapesti koncertre, viszont rengeteg olyan zenekar van, akit az egész ország ismer, mégsem tudnak ennyi embert bevinni.

Ha szeretnéd magasabb fokozatra kapcsolni a zenekarod felfutását, akkor katt ide: >> https://zeneimarketing.hu/zmk/ <<